Ο Νταλί και τα βιβλία (Dalibros)

23.09.2009
Η έκθεση "Ο Νταλί και τα βιβλία (Dalibros)", που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των 44ων Δημητρίων του δήμου Θεσσαλονίκης, μας παρουσιάζει τον Ισπανό ζωγράφο Salvador Dali μέσα από τρεις ιδιότητες, οι οποίες δεν είναι και τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό: εκείνες του αναγνώστη, του συγγραφέα και του εικονογράφου.
Η έκθεση "Ο Νταλί και τα βιβλία (Dalibros)", που πραγματοποιείται στο πλαίσιο των 44ων Δημητρίων του δήμου Θεσσαλονίκης, μας παρουσιάζει τον Ισπανό ζωγράφο Salvador Dali μέσα από τρεις ιδιότητες, οι οποίες δεν είναι και τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό: εκείνες του αναγνώστη, του συγγραφέα και του εικονογράφου.

Μέσα από φωτογραφίες, αλληλογραφία και άλλο έντυπο υλικό, απεικονίζεται η σχέση του με τα βιβλία. Ο Dali εικονογράφησε αρκετά βιβλία που διάβασε ως αναγνώστης και τον γοήτευσαν, είτε αυτά ήταν γνωστά και κλασικά έργα, όπως ο «Δον Κιχώτης» του συμπατριώτη του Θερβάντες, είτε άλλα έργα καταλανών συγγραφέων. Παράλληλα, ο ίδιος υπήρξε ο συγγραφέας αυτοβιογραφικών βιβλίων καθώς και άλλων για το ζωγραφικό του έργο.

Στην έκθεση επίσης παρουσιάζεται για πρώτη φορά τμήμα του αρχείου Σπητέρη από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ.


Salvador Dali (1904-1989)

Ο Dali γεννήθηκε στην πόλη Figueras της Καταλονίας. Το 1922 ξεκίνησε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών της Μαδρίτης. Αυτή την περίοδο, ο Νταλί πειραματίζεται με τον κυβισμό. Επίσης, έρχεται σε επαφή με το ριζοσπαστικό κίνημα του ντανταϊσμού, το οποίο θα επηρεάσει σημαντικά το έργο του σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Συνδέεται φιλικά με τον ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και με τον σκηνοθέτη Λουίς Μπουνιουέλ.

Το 1923 αποβάλλεται από την ακαδημία, καθώς δηλώνει πως κανένας από τους καθηγητές του δεν είναι άξιος να τον κρίνει. Την ίδια χρονιά, επισκέπτεται για πρώτη φορά το Παρίσι όπου συναντά τον Πικάσο, ο οποίος είχε ήδη κάποια γνώση γύρω από το έργο του Νταλί. Τα επόμενα χρόνια, στα έργα του Νταλί αποτυπώνονται ισχυρές επιδράσεις από το έργο του Πικάσο, αλλά ταυτόχρονα αρχίζει να διαφαίνεται ένα προσωπικό ύφος στους πίνακες του.

Το 1929 συνεργάζεται με τον Λουίς Μπουνιουέλ για τη δημιουργία της ταινίας μικρού μήκους «Ανδαλουσιανός Σκύλος». Παράλληλα, γνωρίζει τη μελλοντική σύζυγο του, Ελένα Ντμτρίεβνα Ντελούβινα Ντιακόνοβα, ρωσικής καταγωγής, περισσότερο γνωστή ως Γκαλά. Την ίδια περίοδο, γίνεται και επίσημα μέλος του υπερρεαλιστικού κινήματος. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, ο Νταλί επινοεί επιπλέον την «Παρανοϊκο-κριτική» μέθοδο, όπως ο ίδιος την αποκαλεί, που αποτελεί ένα είδος υπερρεαλιστικής τεχνικής με σκοπό την πρόσβαση στο ασυνείδητο προς όφελος της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Ο Νταλί συμμετέχει στην πρώτη μεγάλη υπερρεαλιστική έκθεση στην Αμερική το 1932, όπου και αποσπά διθυραμβικές κριτικές. Λίγο αργότερα όμως, ο Αντρέ Μπρετόν τον διαγράφει από το υπερρεαλιστικό κίνημα λόγω των πολιτικών θέσεων του. Με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ευρώπη, ο Νταλί μαζί με την Γκαλά, εγκαθίσταται στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1940. Εκεί θα ζήσει για τα επόμενα οκτώ χρόνια. Το 1941 εργάζεται για την Walt Disney πάνω στη δημιουργία ενός κινούμενου σχεδίου αλλά μόνο 15 δευτερόλεπτα παρουσιάζονται ολοκληρωμένα πέντε χρόνια αργότερα. Το 1942 εκδίδει την αυτοβιογραφία του «The Secret Life of Salvador Dali» (Η κρυφή ζωή του Σαλβαδόρ Νταλί).

Μετά την παραμονή του στην Αμερική, περνά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Ισπανία. Την περίοδο 1960 - 1974 εργάστηκε σχεδόν αποκλειστικά για τη δημιουργία του Θεάτρου-Μουσείου Γκαλά-Σαλβαντόρ Νταλί στο Figueras.

Χώρος: Casa Bianca (Βασ. Όλγας και Σοφούλη γωνία, Θεσσαλονίκη,
τηλ.: 2310 427555)
Διάρκεια έκθεσης: 25/09-18/10/09
Συνδιοργάνωση Ινστιτούτο Θερβάντες, Ίδρυμα Dalí, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ, Ελληνοϊσπανικό Κέντρο Πολιτισμού Θεσσαλονίκης "F.G.Lorca", ΜΦΘ