Στον Μιχαλού(δη) το βραβείο της 24ης Μπιενάλε

14.11.2007
Αερόπλαστα βιολόσχημα και αγαλματίδια, με το ελαφρύτερο στερεό υλικό του πλανήτη, την πυριτική αερογέλη, σε μια εντυπωσιακή εγκατάσταση με τίτλο «Πρελούδιο για τσέλο και τρία βιολιά», χάρισαν στον Γιάννη Μιχαλούδη τον Χρυσό Φάρο της Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας...
Ένας ακόμη Χρυσός Φάρος, το μεγάλο βραβείο της Μπιενάλε της Αλεξάνδρεας, απονέμεται σε Έλληνα καλλιτέχνη. Μετά την τιμητική διάκριση της Λίζης Καλλιγά, με τους «Κολυμβητές» της δύο χρόνια πριν, ο Γιάννης Μιχαλούδης κερδίζει φέτος τον Χρυσό Φάρο στην 24η Μπιενάλε για το αερόπλαστο «Πρελούδιο για τσέλο και τρία βιολιά»..

Ο Μιχαλού(δη)ς, όπως υπογράφει συνήθως ο καλλιτέχνης, τιμήθηκε για την ιδέα των αερόπλαστων όπως την εφάρμοσε στην εντυπωσιακή εγκατάσταση που παρουσίασε στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Αλεξάνδρειας, με τίτλο «Πρελούδιο για τσέλο και τρία βιολιά». Αν στην περσινή έκθεση, τον Οκτώβριο του 2006, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο καλλιτέχνης είχε παρουσιάσει αερόπλαστα, εμπνευσμένα από κυκλαδικά ειδώλια, στην Αλεξάνδρεια χρησιμοποίησε το ελαφρύτερο στερεό υλικό του πλανήτη, την πυριτική αερογέλη, που περιέχει 99% αέρα κι έχει την όψη του στερεοποιημένου καπνού, και σε μουσικά όργανα.

Η εγκατάσταση περιλαμβάνει ένα βίντεο με τη σκιά μιας γυναίκας τσελίστριας (Μαριλίζα Παπαδουρή), το οποίο παρουσιάζεται εκατέρωθεν δύο βιολόσχημων αερόπλαστων. Η χρυσή απόχρωση του ενός φωτίζει τους τοίχους του εκθεσιακού χώρου, ενώ μικροί προβολείς καθώς και μία κόκκινη δέσμη λέιζερ επικεντρώνουν το φως τους σε τρία αερόπλαστα αγαλματίδια, σαν αυτά που είδαμε στην περσινή του έκθεση στην Αθήνα.

Η εγκατάσταση, που κέρδισε, ανάμεσα σε 38 καλλιτέχνες από 14 μεσογειακές χώρες, την ανώτατη διάκριση της Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Αιγύπτιου προέδρου Χόσνι Μουμπάρακ, θα δούμε το πιθανότερο στην Αθήνα στα τέλη Ιανουαρίου, σε ατομική έκθεση του Μιχαλούδη, που ετοιμάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών.

Ο συγκερασμός τέχνης και επιστήμης για τον 42χρονο σήμερα Γιάννη Μιχαλούδη (γεν. στην Ανάβρα Καρδίτσας το 1965) ξεκίνησε το 2001, όταν προσπαθώντας, όπως ο ίδιος έχει πει, να δημιουργήσει μια κυβική νεφέλη στο Κέντρο Εικαστικών Ερευνών του ΜΙΤ, συνάντησε την silica aerogel, την πυριτική αερογέλη, το υλικό της διαστημικής τεχνολογίας που χρησιμοποιείται από τη N.A.S.A. κυρίως ως θερμομονωτικό διαστημοπλοίων. Επεξεργάστηκε πολλά χρόνια αυτό το απίθανο υλικό. Πριν από λίγα χρόνια έκανε μια παρουσίασή του στο Πλανητάριο της Αθήνας και μόλις πέρυσι έδειξε για πρώτη φορά σε έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης τα αερόπλαστα, σε επιμέλεια Κατερίνας Κοσκινά.

Παλαιότερα, ο Γιάννης Μιχαλούδης είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον με έργα και εγκαταστάσεις περιβαλλοντικής τέχνης. Το 1994 παρουσίασε στο Παρίσι, όπου είχε συνεχίσει τις σπουδές του και από το 1991 ήταν βοηθός καθηγητή στη Σχολή Διακοσμητικών Τεχνών, την πρώτη ατομική του έκθεση με την εγκατάσταση - περιβάλλον «Στον κύκλο των κόκκινων δέντρων». Ο καλλιτέχνης, χρησιμοποιώντας υφάσματα, προβολές και βίντεο, δημιουργούσε χρωματικές παρενθέσεις σε ανοιχτούς χώρους, ξαφνιάζοντας τον θεατή. Τα έργα του Μιχαλού(δη) στοχεύουν γενικώς στις ισχυρές εντυπώσεις.