Το Νederlands Dance Theater μαγεύει με 3 χορογραφίες

13.05.2010
Έχει στην πλάτη του πενήντα χρόνια, αλλά δεν του φαίνονται καθόλου, γιατί συνεχώς ανανεώνεται, βρίσκει το στίγμα του σήμερα, χωρίς να απαξιώνει το παρελθόν του και έχει δίκαια κατακτήσει μια από τις κορυφαίες θέσεις ανάμεσα στα ευρωπαϊκά συγκροτήματα σύγχρονου χορού.

Έχει στην πλάτη του πενήντα χρόνια, αλλά δεν του φαίνονται καθόλου, γιατί συνεχώς ανανεώνεται, βρίσκει το στίγμα του σήμερα, χωρίς να απαξιώνει το παρελθόν του και έχει δίκαια κατακτήσει μια από τις κορυφαίες θέσεις ανάμεσα στα ευρωπαϊκά συγκροτήματα σύγχρονου χορού.

Το Νederlands Dance Theater (NDT) θα είναι για τέσσερις βραδιές στην Αθήνα, στο καθιερωμένο πλέον ραντεβού του με το κοινό του Μεγάρου, με την ομάδα ΝDT1 των καταξιωμένων χορευτών του, με τρεις χορογραφίες που υπογράφουν, ο Γίρζι Κίλιαν, οι Πολ Λάιτφουτ/ Σολ Λεόν και η Κρίσταλ Πάιτ, σε ένα πρόγραμμα που περιέχει την ιστορία και τη συνέχεια της ομάδας.

Ο Γίρζι Κίλιαν υπογράφει το «Wings of Wax»(1997), με μουσική Χάινριχ Μπίμπερ, Τζον Κέιτζ, Φίλιπ Γκλας και Γ.Σ.Μπαχ.
Ο Πολ Λάιτφουτ και η Σολ Λεόν, το «Shoot the Moon» (2006), μουσική Φίλιπ Γκλας και η Κρίσταλ Πάιτ, το «The Second Person» (2007), μουσική Όουεν Μπέλτον.



Ο Γίρζι Κίλιαν (Πράγα 1947) απογείωσε την ομάδα από τότε που ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή τoυ ΝDT το 1975 και με το ήρεμο όραμά του, αλλά και τις καινοτόμες χορογραφίες του, την ανέδειξε σε μια από τις πιο ξεχωριστές στην Ευρώπη. Την βρήκε με 32 χορευτές που αποτελούσαν το κύριο σώμα της και την άφησε το 1999 με ένα απολύτως διαφορετικό και ποικιλόμορφο προφίλ. Οι καθιερωμένοι χορευτές αποτελούν σήμερα τo ΝDT1. To ΝDT2 δημιουργήθηκε το 1979 και σε αυτό συμμετέχουν 14 νέοι ταλαντούχοι χορευτές από 17 έως 22 ετών και από το 1989, το ΝDT3 επιτρέπει σε βετεράνους χορευτές να συνεχίζουν να χορεύουν από τα 40 τους, «μέχρι να πεθάνουν», όπως λέει ο ίδιος ο Κίλιαν. Το 1999 απαλλάχθηκε από το βάρος των διοικητικών ευθυνών του και παρέμεινε και παραμένει μέχρι σήμερα, πρώτος χορογράφος και καλλιτεχνικός σύμβουλος.

Από τους χορογράφους που άλλαξαν το τοπίο του ευρωπαϊκού χορού τις δεκαετίες του 70, του 80 και του 90,ο Κίλιαν είναι μια εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακή περίπτωση στην περιπέτεια αυτή. Οι χορογραφίες του είναι στοχαστικές χωρίς να είναι εγκεφαλικές, ανήκουν στο σύμπαν του σήμερα χωρίς ακραίες καινοτομίες και καθορίζονται από την προσωπική του κοσμοαντίληψη, τη φιλοσοφία του για τους ανθρώπους και κύρια πηγή έμπνευσης έχουν πάντα τη μουσική. Οι κινήσεις που σχεδιάζει είναι λυρικές, αλλά και αφηρημένες, έχουν χιούμορ, εκφραστικότητα, αίσθημα και τη δυνατότητα να κάνουν το σώμα να σκέφτεται.

Το Wings of Wax θεωρείται ένα κλασικό κομμάτι του μοντέρνου χορού, που επιβεβαιώνει το βάθος και την πρωτοτυπία του οράματος του Κίλιαν, μια από τις καλύτερες στιγμές του. Οκτώ χορευτές, ντυμένοι με μαύρες φόρμες, εκτελούν μια αριστοτεχνική χορογραφία, που εμπνέεται από το μύθο του Ίκαρου και συνοδεύεται από ένα έξυπνο κολάζ από τις μπαρόκ μουσικές του Μπαχ και του Μπίμπερ και τους σύγχρονους μινιμαλιστικούς ήχους του Κέιτζ και του Γκλας.
Ο Κίλιαν μεταφράζει με κινήσεις που μαγνητίζουν όλους τους συμβολισμούς του μύθου: την αφελή νεανική έπαρση, τη διάθεση που περιφρονεί τα όρια, την αναμέτρηση με τον κίνδυνο.



Ο Πολ Λάιτφουτ (1966 Κίνγκσλει, Αγγλία) και η Σολ Λεόν (Κόρδοβα, Ισπανία) συναντήθηκαν το 1987 στο NDT ως χορευτές, χόρεψαν σε πολλές χορογραφίες του Γίρζι Κίλιαν και του προκατόχου του Χανς φαν Μάνεν και από το 2002 είναι μόνιμοι χορογράφοι της ομάδας. Ζευγάρι στη ζωή και στη δουλειά, έχουν ήδη δημιουργήσει περισσότερες από 30 χορογραφίες και για τις τρεις ομάδες του ΝDT.

Το Shoot the Moon είναι ένα σπαρακτικό και εξαιρετικά δυνατό έργο, που «μιλάει» με την κίνηση για την οδύνη των αποχαιρετισμών. Τρεις άνδρες και δυο γυναίκες εναλλάσσονται στους κύριους ρόλους και δηλώνουν με εξαιρετικό σφρίγος και έντονη εκφραστικότητα, με ψίθυρους και φλυαρία, τις σχέσεις και τις πιθανότητές τους, με ένα πλούσιο χορογραφικό λεξιλόγιο. Η μουσική του Φίλιπ Γκλας, με τις επαναλήψεις της, υπογραμμίζει τη μονοτονία και το μάταιο της επικοινωνίας και η χορογραφία με τις παύσεις και με κινήσεις υπαινικτικές και αφηρημένες αποτυπώνει την κρίση αυτών των πέντε χαρακτήρων, τον πόνο των πραγμάτων που δεν είναι όπως τα είχες ευχηθεί και την αγωνία της διάψευσης.



Η Κρίσταλ Πάιτ (1970, Βανκούβερ, Καναδάς) είναι η απόλυτη αποκάλυψη είτε δημιουργεί για τη δική της ομάδα -Kidd Pivot- είτε για άλλες και στις χορογραφίες της δίνει όλο της τον εαυτό και όλη την πρωτότυπη φαντασία της σε κάθε κίνηση. Το κοινό του Μεγάρου τη γνώρισε τον περασμένο Μάρτιο με την εξαιρετικής δύναμης και πρωτοτυπίας χορογραφία της, «Ten Duets on a Theme of Rescue», που έκανε για την ομάδα Cedar Lake.

Η Κρίσταλ Πάιτ διαθέτει μια αυθεντική χορογραφική φλέβα και έχει κάνει μια εντυπωσιακή διαδρομή ως χορεύτρια και χορογράφος: Μπαλέτο της Βρετανικής Κολομβίας, Μπαλέτο Γκούλμπεργκ, Μπαλέτο της Φρανκφούρτης ?αρκετά χρόνια δίπλα στον Γουίλιαμ Φορσάιθ- Μπαλέτα Τζαζ του Μοντρεάλ κ.α. Από το 2008 έγινε συνεργαζόμενη χορογράφος στο ΝDT και έχει ήδη από τότε κάνει 3 χορογραφίες, αποκλειστικά για την ομάδα αυτή.

To The Second Person είναι μια αφηρημένη αφήγηση, που κάνουν 24 χορευτές σε μια σειρά σκηνών με τη συνοδεία της μουσικής του ‘Οουεν Μπέλτον συνεργάτη της Πάιτ εδώ και 15 χρόνια. Μια δυνατή φωνή, που ακούγεται από τα μεγάφωνα, κάνει απλές δηλώσεις, που υποστηρίζουν τη χορογράφο να «μιλήσει» με καθαρές και κυμαινόμενης έντασης κινήσεις για τη δύναμη της κοινωνίας πάνω στα άτομα, τη χειραγώγηση του ενός ανθρώπου από τον άλλον, με έναν τρόπο που συγκινεί αισθητικά και συναισθηματικά. Η χορογραφία δουλεμένη, αλλά και αυτοσχεδιαστική, έχει αιφνιδιαστικές επινοήσεις, χιούμορ και δημιουργεί μια αίσθηση θεατρικότητας.



ΙΝFO:
Tι: NEDERLANDS DANS THEATER Τέσσερα βράδια υψηλής απόλαυσης μοντέρνου χορού
Πότε: 18, 19, 20, 21 Μαΐου, 9 μμ.
Που: Μέγαρο Μουσικής, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Οι τιμές των εισιτηρίων για τις παραστάσεις του NDT1 είναι: €11,50 (Φοιτητικά) - 20,00 - 36,00 - 53,00 - 72,00(Διακεκριμένη Ζώνη).

Γεωργία Οικονόμου