Πρότυπα; Ποια πρότυπα;

25.02.2010
Στο «Αγρότης μόνος ψάχνει» παρακολουθήσαμε τους... πασάδες της υπαίθρου να επιλέγουν νύφες.

Στο «Αγρότης μόνος ψάχνει» παρακολουθήσαμε τους... πασάδες της υπαίθρου να επιλέγουν νύφες. Κάθε Δευτέρα βράδυ βλέπουμε τα κορίτσια του «Next top model» να παιρνούν διάφορες δοκιμασίες, προκειμένου να κατακτήσουν το όνειρο. Από την άλλη, όλοι ζούμε το όνειρο της ξανθιάς πετυχημένης τηλεπερσόνας. Είναι όμως αυτή η σύγχρονη γυναίκα; Η χειραφετημένη και πετυχημένη; Σε ρόλο κωμικό ή δραματικό το μοντέλο της σύγχρονης γυναίκας παρουσιάζεται μερικές φορές υπερβολικά στη μικρή οθόνη, τόσο που, αν κάποιος έπρεπε να βγάλει συμπεράσματα για τις Ελληνίδες μόνο από την τηλεοπτική τους εικόνα, σίγουρα θα τρόμαζε.

Η γυναίκα-αράχνη
Τα ξενόφερτα σενάρια έφεραν νέα ήθη στην ελληνική TV. Έτσι, πριν από λίγα χρόνια μια άσχημη «έκλεψε» την παράσταση, ενώ η Ζέτα Δούκα στο ρόλο της Βούλας στον «Λάκη τον γλυκούλη» με την ψεύτικη βλεφαρίδα, την ξανθιά καούκα και όλη την υπερβολή λανσάρει ένα νέο τύπο, της γυναίκας-αράχνης, που... δεν χρειάζεται να προσπαθήσει πολύ!

Οι κακές και η υστερική
Φέτος τον τίτλο της κακιάς της ελληνικής τηλεόρασης κερδίζει η Αθηνά Οικονομάκου ως Ξένια στη «Ζωή της άλλης». Το ρόλο της υστερικής - έτσι, γιατί χωρίς φωνές δεν μπορούμε? κρατάει η Χρύσα Ρώπα στη μαύρη κωμωδία του Mega «Οικογένεια Βλάπτει», ενώ το ρόλο της... αστεία μοιραίας και ραδιούργας υποδύεται η Βάσια Παναγοπούλου στο «Κάρμα».

Τα αγοροκόριτσα
Το μαγκάκι της φετινής σεζόν που είχε αρκετές ομοιότητες με την Αγγέλα του «Παρά πέντε» έπαιξε η Σάννυ Χατζηαργύρη στο «Λίτσα.com». Η συναισθηματική, τώρα, Λίτσα (Σοφία Φαραζή) ήδη από την περσινή σεζόν μαζί με τα υπόλοιπα κορίτσια του κομμωτηρίου κατάφεραν να κερδίσουν το γυναικείο κοινό ακριβώς εξαιτίας της αμεσότητας των χαρακτήρων τους.

Ο ρόλος της μάνας
Φέτος από τους ρόλους γυναικών ξεχωρίζει η- μάνα είναι μόνο μία Ρένια Λουιζίδου στην «Παιδική χαρά». Μια Ελληνίδα μάνα και νοικοκυρά με την οποία μπορείς να ταυτιστείς αλλά και η- μάνα του λόχου -του Χριστόφορου Παπακαλιάτη- Νένα Μεντή, που ανακαλύπτει μετά το θάνατο του άντρα της πως εκείνος είχε διπλή ζωή. Οι υπερβολικές

Πολύ ψηλά στις προτιμήσεις του τηλεοπτικού κοινού βρίσκονται τα «κορίτσια» της «Πολυκατοικίας», το τρίδυμο λαχείο της σειράς, Μάρθα Βούρτση, Βίλμα Τσακίρη και Αντιγόνη Γλυκοφρύδη. Όσο για την τσαούσα Βασιλική Ανδρίτσου και τα κορίτσια του Γιάννη Τσιμιτσέλη, που αλλάζουν τους άντρες σαν τα πουκάμισα, αυτές αντιπροσωπεύουν διάφορους τύπους γυναικών, με την υπερβολή που χαρακτηρίζει τους ήρωες στη μυθοπλασία.

«Καμία σχέση με την πραγματικότητα»
Τι σημαίνουν όλα αυτά για ένα κορίτσι που ανοίγει τη μικρή οθόνη; Ποιος είναι ο ρόλος της γυναίκας στη σημερινή ελληνική τηλεόραση;

«Εδώ και χρόνια προβάλλεται όλο και περισσότερο η ιδέα ότι όλες οι γυναίκες πρέπει να γίνουν ξανθές, για να προκόψουν! Έχει επικρατήσει η εικόνα της ξανθιάς που δεν έχει μυαλό, γιατί ό,τι είναι ξανθό υποτίθεται είναι και άμυαλο. Για μία ακόμη φορά δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για γυναικείο πρότυπο, αλλά για προβαλλόμενο στερεότυπο, που αφενός δεν ισχύει και αφετέρου προσβάλλει το γυναικείο φύλο», δήλωσε στο ΛΟΙΠΟΝ ο Διευθυντής Ερευνών στο Ινστιτούτο Κοινωνικής Πολιτικής του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών, Νίκος Φακιωλάς. Ο οποίος μας έδωσε μια άλλη διάσταση στο θέμα και σημείωσε σχετικά με τα ριάλιτι: «Μέσα από αυτές τις εκπομπές δεν προβάλλεται κανένα απολύτως πρότυπο, παρά μόνο ο εξευτελισμός του γυναικείου φύλου, που δεν έχει καμία σχέση με την καταγραφή των πραγματικών χαρακτηριστικών ή με τις δραστηριότητες και τα οράματα που έχει η σύγχρονη γυναίκα. Δυστυχώς, δεν έχουν κοινωνικό χαρακτήρα και υπόβαθρο και καμία πρόθεση να προβάλλουν κάτι σωστό. Η επιδίωξη είναι μία: Η υψηλή τηλεθέαση»!