Με άκρα κολεόπτερου η Sumako Koseki στο ΙΜΚ

18.02.2011
Μια παράσταση ύμνο στον ιαπωνικό μινιμαλισμό του Butoh παρακολουθήσαμε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, που είχε την τιμή να φιλοξενήσει την εξαιρετική χορεύτρια-χορογράφο Sumako Koseki στην performance «Insect of Snow».

Μια παράσταση ύμνο στον ιαπωνικό μινιμαλισμό του Butoh παρακολουθήσαμε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, που είχε την τιμή να φιλοξενήσει την εξαιρετική χορεύτρια-χορογράφο Sumako Koseki στην performance «Insect of Snow».

«Όταν ήμουν μικρή, ζούσα στα χαλάσματα του κάστρου KANAZAWA, σε μια αγροτική περιοχή της Ιαπωνίας. Το χιόνι υψωνόταν θεόρατο μπροστά μου και αισθάνθηκα σαν ένα έντομο του χιονιού. Αργότερα, μεγαλώνοντας, έζησα για περισσότερα από είκοσι χρόνια στο Παρίσι, με το γιο μου, και ύστερα πάλι πίσω στην Ιαπωνία, έως σήμερα. Οι δύο χώρες που λατρεύω, κάποιες φορές μάχονται μέσα μου»... γράφει στο εισαγωγικό σημείωμα της παράστασης...

Αυτή τη σχάση, εικονοποίησε η Sumako Koseki, χρησιμοποιώντας με αξιοζήλευτα έμπειρο τρόπο κάθε κύτταρο του γυμνασμένου κορμιού της, δημιουργώντας μια παράσταση ελεγεία στον «Χορό πάνω στην Αιχμή», όπως αποκαλείται το Butoh.

Καταρτισμένη τόσο στη δυτική όσο και στην ανατολική φιλοσοφία και ψυχολογία, η γνωστή χορογράφος, παραμορφώνοντας απόκοσμα το πρόσωπο αλλά και το σώμα της, έδωσε ένα εντυπωσιακό μάθημα κινησιολογίας και ... εντομολογίας θα έλεγε κανείς, αφού τα δάκτυλα των χεριών και των ποδιών της μεταμορφώθηκαν απόκοσμα σε άκρα κολεόπτερου. Και μόνο περπατώντας πάνω στη σκηνή κατάφερε να μεταδώσει μεγατόνους εσωτερικής έντασης...

To Butoh αποτελεί κίνημα που γεννήθηκε στην Ιαπωνία, τη δεκαετία του ’60, γνωστό όπου οι εκφράσεις και οι κινήσεις λαμβάνουν υπόσταση μέσα από μία άμεση και ζωτική αναγκαιότητα. Είναι ένας τρόπος να ξεκλειδώνονται αναμνήσεις εγγεγραμμένες στα σώματα, αλλά και σε γωνιές του εγκέφαλου, που κρατά μνήμες από πολύ παλιά, (όπως τα ερπετά) και ωθεί τους χορευτές να προσεγγίσουν την αρχετυπική τους μετενσάρκωση.

Δάσκαλοι της Sumako Koseki υπήρξαν οι Tadashi Suzuki (art of Noh, Kabuki σε μια σύγχρονη προσέγγιση) και Isso Miura (Butoh). Έχει συνεργαστεί με πολλούς σημαντικούς Ευρωπαίους καλλιτέχνες (Grotowski, Barba, Leotard, Adrien, Dupuys και άλλους). Η μέθοδος εκπαίδευσής της βασίζεται σε παλαιές Ιαπωνικές τεχνικές θεάτρου και πολεμικών τεχνών, που σχετίζονται με το ιαπωνέζικο Kι (την εσωτερική ενέργεια) που απολαμβάνει εκτίμησης σε πολλές και διαφορετικές χώρες.

Χριστίνα Τσατσαράγκου