Τελευταίες μέρες για την έκθεση του Damien Hirst στο ΜΜΣΤ

26.07.2011
Μέχρι τις 31 Ιουλίου διαρκεί η ατομική έκθεση του "σταρ" εικαστικού Damien Hirst με τίτλο «New Religion», σε επιμέλεια της Αρτέμιδος Ποταμιάνου, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης.

Μέχρι τις 31 Ιουλίου διαρκεί η ατομική έκθεση του "σταρ" εικαστικού Damien Hirst με τίτλο «New Religion», σε επιμέλεια της Αρτέμιδος Ποταμιάνου, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση αποτελεί συνδιοργάνωση με το British Council και την Paul Stolper Gallery (Λονδίνο).

Η έκθεση “New Religion” αποτελεί την πρώτη ατομική παρουσίαση του Damien Hirst στην Ελλάδα προσφέροντας στο ευρύ κοινό τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με το έργο του γνωστότερου μέλους των Young British Artists που κυριάρχησε στη Βρετανική και την παγκόσμια εικαστική σκηνή τη δεκαετία του ‘90.

Ο Damien Hirst αποτελεί μοναδικό παράδειγμα εικαστικού, η καλλιτεχνική πορεία του οποίου καθίσταται ταυτόχρονα «φαινόμενο» προσωπικής επιτυχίας αλλά και χαρακτηριστικό μιας ολόκληρης εποχής. Η έκθεσή του με τίτλο “New Religion” παρέχει μια χαρακτηριστική και συνάμα ολοκληρωμένη εικόνα της εικαστικής πρακτικής του καλλιτέχνη, του τρόπου δουλειάς του αλλά και της θεματολογίας του έργου του.

Από τα πρώτα χαρακτηριστικά έργα του, όπως το “A Thousand Years”, 1990 (τη γυάλινη προθήκη όπου ένα κομμένο κεφάλι αγελάδας καλύπτεται από μύγες και σκουλήκια), και το μνημειώδες “The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living”, 1991 (τη βιτρίνα με τον καρχαρία στη φορμαλδεΰδη), ως τα πιο πρόσφατα έργα του, όπως το “For The Love of God”, 2007 (το ανθρώπινο κρανίο καλυμμένο με διαμάντια), αδιαπραγμάτευτες σταθερές στη δουλειά του Hirst παραμένουν ο θάνατος, η ευθραυστότητα της ύπαρξης, το νόημα της ζωής και σε ό,τι αυτό μπορεί να αφορά – όλα αυτά ανάγονται σε πρωταγωνιστές σε ένα θέαμα που με συνέπεια σοκάρει και προκαλεί.

Χαρακτηριστική της δουλειάς του Hirst είναι η καθαρότητα των εικόνων του και η αμεσότητα του μηνύματός του. Απόλυτα απενοχοποιημένος, χρησιμοποιεί αλλά και χειρίζεται τους μηχανισμούς δημιουργίας και καταξίωσης της σύγχρονης τέχνης, ρισκάροντας αλλά και τολμώντας.

Κατά τον Hirst «Υπάρχουν τέσσερα σημαντικά πράγματα στη ζωή: η θρησκεία, ο έρωτας, η τέχνη και η επιστήμη. Στη καλύτερη των περιπτώσεων, λειτουργούν ως εργαλεία που σε βοηθούν να βρεις ένα μονοπάτι μέσα στο σκοτάδι. Κανένα από μόνο του δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά, ωστόσο μπορούν να βοηθήσουν. Από αυτά, η επιστήμη μοιάζει να είναι το καταλληλότερο εργαλείο σήμερα. Όπως η θρησκεία, η επιστήμη παρέχει μια αχνή ελπίδα ότι ίσως όλα θα πάνε καλά στο τέλος. Θα ήθελα οι άνθρωποι να σκεφτούν το συσχετισμό επιστήμης και θρησκείας. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να τα σκέφτονται χωριστά: την επιστήμη ως ψυχρή και αποστειρωμένη και τη θρησκεία συναισθηματική και γεμάτη αγάπη και ζεστασιά. Θα ήθελα να υπερβώ αυτά τα όρια και να δώσω κάτι, που αν και δείχνει αποστειρωμένο και ψυχρό, εντούτοις ενσωματώνει όλα τα γνώριμα χαρακτηριστικά της θρησκευτικής πίστης.» *

Η έκθεση “New Religion” περιλαμβάνει, γλυπτά, κατασκευές, ζωγραφικά έργα και μεταξοτυπίες σε μια συνολική εγκατάσταση που δημιουργεί την αίσθηση παρεκκλησιού. Ένας σταυρός διακοσμημένος με χάπια, που ως άλλες πολύτιμες πέτρες διεκδικούν την αξία τους για την ανθρώπινη ζωή και ευημερία, μια αργυρή καρδιά διάτρητη από ξυράφια και βελόνες τυλιγμένη με συρματόπλεγμα, ένα χάπι που παραπέμπει σε θεία κοινωνία, μια παιδική νεκροκεφαλή, μεταξοτυπίες (“The Stations of the Cross”, “The Apostles”, “The Wounds of Christ”), ιατρικά διαγράμματα, στοιχειοθετούν μια ανοιχτή λίστα ερωτημάτων που θέτει ο καλλιτέχνης σχετικά με την επιστήμη και το ρόλο της ως νέα θρησκεία.

Χρησιμοποιώντας θρησκευτικά κλισέ –εικόνες, τίτλους και συνειρμούς– και μετουσιώνοντάς τα μέσω της τέχνης, μέσα σε ένα περιβάλλον κλινικό και ψυχρό –χαρακτηριστικό της δουλειάς του Hirst– γεφυρώνει το θεωρητικό χάσμα ανάμεσα σε επιστήμη, τέχνη και θρησκευτικά σύμβολα, επαναδιατυπώνοντας ερωτήματα που αφορούν τον τρόπο που γίνονται αντιληπτά.

Αποστασιοποιημένος από απαντήσεις αλλά και αποποιούμενος την τελική τους αξία και το νόημα, ο Hirst ενεργοποιεί μηχανισμούς σκέψεων και ερωτημάτων που τίθενται πέρα από αυτόν και εδράζονται πάνω στις πιο θεμελιακές ανασφάλειες και τις υπαρξιακές αγωνίες του ανθρώπου.

H έκθεση “New Religion”, ως σύνολο αλλά και τα τμήματά της, έχει παρουσιαστεί στο Μουσείο Victoria & Albert (Λονδίνο), στο Palazzo Pesaro Papafava (Βενετία), στο Rogaland Museum (Stavanger, Νορβηγία) και αλλού.

Damien Hirst – “New Religion”
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Καλλιτεχνική Οργάνωση: Χρήστος Σαββίδης (ΜΜΣΤ)

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατία 154 (ΔΕΘ-Helexpo)
546 36 Θεσσαλονίκη

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Πέμπτη-Σάββατο, 10.00-18.00
Τετάρτη, 10.00-22.00, Παρασκευή, 10.00-19.00
Κυριακή, 11.00-15.00, Δευτέρα κλειστά