Εγκαίνια για 'Το Μέγαρο για τους Νέους'

26.10.2009
Εγκαίνια για τον Θεματικό Κύκλο «Το Μέγαρο για τους Νέους», την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου με την πρώτη από τρεις συναυλίες που είναι αφιερωμένες σε ανερχόμενους νεαρούς καλλιτέχνες.
Εγκαίνια για τον Θεματικό Κύκλο «Το Μέγαρο για τους Νέους», την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου με την πρώτη από τρεις συναυλίες που είναι αφιερωμένες σε ανερχόμενους νεαρούς καλλιτέχνες.

Στο πλαίσιο της πρώτης εκδήλωσης της σειράς, θα φιλοξενηθούν στην Αθήνα, όπως συμβαίνει άλλωστε εδώ και αρκετά χρόνια, οι βραβευμένοι μουσικοί του Διαγωνισμού Πριγκίπισσα Χριστίνα της Ολλανδίας: η τσελίστα Ιρένε Κοκ, ο πιανίστας Κάσπαρ Φος και η βιολονίστα Ελβίρα (Γιασμίν) φαν Χρόνινγκεν.

Η συναυλία πραγματοποιείται στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος σε συνεργασία με τη Βασιλική Ολλανδική Πρεσβεία και τον Ελληνο-Ολλανδικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Σύνδεσμο (ΗE.D.A.). To πρόγραμμα της βραδιάς περιλαμβάνει έργα μουσικής δωματίου των Ραχμάνινοφ, Μπετόβεν, Σαρασάτε και Σούμαν.

Ο Διαγωνισμός Πριγκίπισσα Χριστίνα αποτελεί πλέον έναν θεσμό που έχει καταξιωθεί στη συνείδηση καλλιτεχνών, κριτών και κοινού ως ένα σημαντικό εφαλτήριο για τη μετέπειτα εξέλιξη προικισμένων Ολλανδών σολίστ ηλικίας 12 έως 19 ετών από το χώρο τόσο της κλασικής όσο και της τζαζ μουσικής.


Οι βραβευμένοι σολίστ

Η ανερχόμενη βιολονίστα Ελβίρα (Γιασμίν) φαν Χρόνινγκεν γεννήθηκε το 1992 και πρωτοασχολήθηκε με το βιολί στα 6 της χρόνια. Αρχικά, θήτευσε δίπλα στη Σύλβια φαν ντερ Χρίντεν και τώρα συνεχίζει τις σπουδές της στην προπαρασκευαστική τάξη του Λεξ Κορφ ντε Χιντς στο Ωδείο του Άμστερνταμ. Έχει κερδίσει πρώτα βραβεία σε πολλούς διαγωνισμούς, έχει συμπράξει ως σολίστ με γνωστά ολλανδικά ορχηστρικά σύνολα (Ιέχντορκέστ Νέιντερλαντ, Φιλαρμονική Ρότερνταμ) και έχει εμφανιστεί σε πολλές συμφωνικές αίθουσες στην πατρίδα της και σε κύκλους συναυλιών στο Παρίσι. Η Ελβίρα (Γιασμίν) φαν Χρόνινγκεν παίζει με ένα βιολί Βαλεντίνο ντε Τσόρτσι του 1892.

Η Ιρένε Κοκ άρχισε βιολοντσέλο σε ηλικία 9 ετών. Πέντε χρόνια αργότερα έγινε δεκτή στο Τμήμα Νέων Ταλέντων του Ωδείου ArtEz (στο Άρνεμ), στην τάξη του Ιέρουν Ρέλιν, με τον οποίο συνεχίζει να μελετά μέχρι σήμερα. Έχει επίσης λάβει μέρος σε σεμινάρια τελειοποίησης των μαιτρ του τσέλου Μάρσιο Κανέιρο και Iούστους Χριμ. Η 19χρονη καλλιτέχνης εμφανίζεται συχνά ως σολίστ την Ολλανδία, ενώ από το 2005 είναι πρώτο τσέλο στην Ιέχντορκέστ Νέιντερλαντ. Ως σολίστ, έχει αποσπάσει πολλά βραβεία σε διεθνείς μουσικούς διαγωνισμούς και έχει συμπράξει με γνωστά ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Μάλιστα, το Εθνικό Ταμείο Μουσικών Οργάνων της Ολλανδίας, για να επιβραβεύσει τις υψηλές καλλιτεχνικές επιδόσεις της, τής δώρισε ένα βιολοντσέλο του περίφημου ιταλού κατασκευαστή εγχόρδων Καπικιόνι (Κρεμόνα). Επιπλέον, η νεαρή καλλιτέχνης ασχολείται συστηματικά και με τη μουσική δωματίου. Είναι μέλος του βραβευμένου και πολλά υποσχόμενου Τρίο Φουριόζο, το οποίο παίζει συχνά στην περίφημη Αίθουσα Κοντσέρτχεμπάου του Άμστερνταμ.

Πριν τρία χρόνια, ο πιανίστας Κάσπαρ Φος αποφάσισε να ενώσει τις δυνάμεις του με την Ιρένε Κοκ σχηματίζοντας μαζί της ένα επιτυχημένο ντούο με ευρύ ρεπερτόριο (από τον κλασικισμό μέχρι σήμερα) που εντυπωσίασε κριτές και ακροατές στον περσινό Διαγωνισμό Πριγκίπισσα Χριστίνα κερδίζοντας τρεις σημαντικές διακρίσεις: πρώτο βραβείο, βραβείο καλύτερης σύγχρονης σύνθεσης και βραβείο κοινού. Ο Κάσπαρ Φος, που γεννήθηκε το 1988, άρχισε τις πιανιστικές σπουδές του στα 6 του χρόνια. Σήμερα μελετά και αυτός στο Ωδείο ArtEZ του Άρνεμ και είναι μαθητής των Φρανκ Πέτερς και Ιάν Βάιχ.

Το πρόγραμμα

Μολονότι γνωστότερος κυρίως για το πιανιστικό του έργο, ο Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943) καταπιάστηκε και με τη μουσική δωματίου καταλείποντάς μας ωστόσο μια μάλλον περιορισμένη εργογραφία. Στα 1901, φέρεται να έγραψε μία και μοναδική τετραμερή σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο (σε σολ ελάσσονα, έργο 19), την οποία αφιέρωσε στον τσελίστα φίλο του Μπραντούκοφ. Από αυτή τη σονάτα, η Ιρένε Κοκ και ο Κάσπαρ Φος επέλεξαν να ερμηνεύσουν στη συναυλία τους στο Μέγαρο, το τρίτο και τέταρτο μέρος της (Andante και Allegro Mosso).

Αντίθετα με τον μεγάλο Ρώσο πιανίστα και συνθέτη, η μουσική παρακαταθήκη του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), σε ό,τι αφορά στις συνθέσεις για μικρό αριθμό οργάνων, είναι κάτι περισσότερο από πλούσια. Ο Γερμανός δημιουργός ασχολήθηκε επί μακρόν με ποικίλες μουσικές φόρμες και μας κληροδότησε δέκα σονάτες για βιολί και πιάνο. Οι φαν Χρόνινγκεν (βιολί) και Φος (πιάνο) θα παρουσιάσουν στο ελληνικό κοινό την έκτη σε λα μείζονα.

Γεμάτος ζωντάνια θα είναι ο επίλογος του πρώτου μέρους της βραδιάς, αφού περιλαμβάνει το Θαπατεάδο, έναν από τους δύο Ισπανικούς χορούς για βιολί και πιάνο του έργου 23 (αρ. 2) του Πάμπλο δε Σαρασάτε (1844-1908). Η σύνθεση αυτή, γραμμένη στα 1880, αξιοποιεί παραδοσιακά και λαϊκά μουσικά στοιχεία της Ιβηρικής Χερσονήσου συνδυάζοντας τον απόηχο του Ρομαντισμού με τον ήχο των λεγόμενων Εθνικών Σχολών, οι οποίες, εκείνη την εποχή, ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλείς χάρη στους περίφημους «Ουγγρικούς χορούς» του Μπραμς και τους «Σλαβονικούς» του Ντβόρζακ. Το έργο θα ερμηνεύσουν η Ελβίρα (Γιασμίν) φον Χρόνινγκεν (βιολί) και ο Κάσπαρ Φος (πιάνο).

Το δεύτερο μέρος της συναυλίας θα είναι μονοθεματικό και συντομότερο. Αποτελείται από το τετραμερές Τρίο για βιολί, τσέλο και πιάνο αρ. 1, έργο 63, σε ρε ελάσσονα του Ρόμπερτ Σούμαν (1810-1856). Αναφέρεται ότι ο Σούμαν το συνέθεσε το 1847, έτος μάλλον στείρο από παραγωγικής απόψεως για τον διάσημο ρομαντικό μουσουργό. Το συγκεκριμένο έργο θεωρείται από πολλούς ως το ωραιότερο από τα τρίο του για βιολί, τσέλο και πιάνο, στα οποία ο Σούμαν, όπως ήταν εύλογο και αναμενόμενο, έδινε πάντοτε πρωταγωνιστικό ρόλο στο κλειδοκύμβαλο.

Info

Τι: "Μέγαρο για τους Νέους"
Που: Μέγαρο Μουσικής, Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Πότε: Πέμπτη 29 Οκτωβρίου, 20:30