Ενα μοντέρνο διαμέρισμα στην Κωνσταντινούπολη

28.02.2016
Η designer Sema Topαloglu ανακαινίζει ένα παλιό κτίριο του 19ου αιώνα στην Κωνσταντινούπολη, διατηρεί τον πέτρινο χαρακτήρα του ζωντανό και τον συνδυάζει με τη σύγχρονη Aισθητική.

Ενα ιδιαίτερα ευρύχωρο και μοντέρνο διαμέρισμα, το οποίο βρίσκεται σε ένα κτίριο του περασμένου αιώνα στην Κωνσταντινούπολη και εκτείνεται σε τέσσερις ορόφους, ξεχωρίζει για τον τρόπο με τον οποίο η αισθητική συνεργάζεται με τη λειτουργικότητα έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής. Το κτίριο 4 Floors βρίσκεται στην περιοχή Beyoglu, ένα άκρως καλλιτεχνικό και αναπτυσσόμενο κομμάτι της Κωνσταντινούπολης. Το παλιό κτίσμα ανακάλυψε η interior designer και καλλιτέχνιδα Sema Topaloglu, η οποία το ανακαίνισε εξ ολοκλήρου, ώστε ο πρώτος όροφος να αποτελεί την κατοικία της, ενώ το ισόγειο να φιλοξενεί το γραφείο της. Οι υπόλοιποι δύο όροφοι είναι προς ενοικίαση, για όποιον αναζητάει μια «διαφορετική» διαμονή στην Πόλη. Θέλοντας να αναδείξει τα δομικά υλικά που ήδη υπήρχαν στο παλιό οίκημα, κυρίως τη φυσική πέτρα και το ξύλο, και με κεντρικό άξονα τον σεβασμό προς την αρχιτεκτονική του, η designer ακολούθησε την αφαιρετική αισθητική χρησιμοποιώντας βιομηχανικά υλικά, για να δώσει έτσι μια νότα σύγχρονου σχεδιασμού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η καλλιτέχνιδα και ιδιοκτήτρια αυτής της κατοικίας έχει διακριθεί στα Design Awards του περιοδικού Wallpaper στην κατηγορία Name to Watch. Σκοπός της είναι να αναδεικνύει μέσα από τις δουλειές της την ανατολίτικη κουλτούρα με τον τρόπο που εκείνη μπορεί να συνδυαστεί με το σύγχρονο design. Ετσι, η έμπνευση για το κομψό αυτό «boutique» διαμέρισμα προήλθε από την ιστορική κουλτούρα της Κωνσταντινούπολης, ενώ ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο του κτιρίου είναι ότι κάθε όροφος έχει πανοραμική θέα στην Πόλη, με τα τζαμιά και τους μιναρέδες να συνθέτουν ένα ξεχωριστό σύνολο στο οποίο η παλιά και η νέα εικόνα της πόλης καθρεφτίζουν το σύγχρονο πρόσωπο της Κωνσταντινούπολης.

Ο σχεδιασμός του διαμερίσματος φανερώνει τα πλεονεκτήματά του, με προβολές και εσοχές στους πέτρινους τοίχους. Τα περισσότερα από τα έπιπλα που κοσμούν το διαμέρισμα είναι σχέδια της Topaloglu, που έχουν συναρμολογηθεί με φυσικά υλικά και ανάγλυφες επιφάνειες από ντόπιους τεχνίτες, οι οποίοι παραδοσιακά εργάζονται στην περιοχή του Γαλατά. Οι ροζ πολυθρόνες είναι εύρημα της δημιουργού σε μια υπαίθρια αγορά του Βερολίνου, ενώ η μεγάλη ξύλινη τραπεζαρία έχει στολιστεί με τις θρυλικές καρέκλες του Eames (Vitra). Ενα μοντέρνο καθιστικό σε σκούρο χρώμα, που φωτίζεται από τα μεγάλα παράθυρα, με το πιο φωτεινό ξύλινο δάπεδο να δημιουργεί έντονη αντίθεση, συνορεύει με ένα μικρότερο σαλόνι, λίγω πιο κάτω από το υπνοδωμάτιο. Εδώ, η σχεδιάστρια έχει κατασκευάσει ένα εσωτερικό μπάνιο χρησιμοποιώντας μόνο γυαλί ως διαχωριστικό, δίνοντας έτσι την αίσθηση σουίτας ξενοδοχείου.

Πίσω από το κρεβάτι, αντί για κεφαλάρι, έχει φτιάξει ένα εικαστικό ταμπλό, το οποίο επαναλαμβάνει σχέδια από άλλα αντικείμενα που υπάρχουν στο σπίτι, όπως ο καθρέφτης, στην τραπεζαρία, που μοιάζει με γλυπτό δέντρο από σίδερο. Στην κουζίνα δύο μεγάλα ράφια κατά μήκος ενός τοίχου φιλοξενούν τα εκτεθειμένα σκεύη, ενώ ένα μικρό μεταλλικό τραπέζι και μια μεταλλική καρέκλα είναι τα μοναδικά έπιπλα που να υποβοηθούν στην καθημερινή τελετή μαγειρέματος. Δίπλα από το μικρό τραπέζι, ένας τεχνητός σκούρος μεταλλικός τοίχος, ο οποίος είναι σχεδιασμένος με τα ίδια μοτίβα που υπάρχουν στον καθρέφτη και στο ταμπλό του υπνοδωματίου, χωρίζει τον ανοιχτό χώρο της κουζίνας από το σημείο όπου βρίσκονται η εστία και το ψυγείο.

Στον γενικότερο χώρο, η Topaloglu χρησιμοποίησε πολλά από τα απλά θέματα που έχουν κάνει τη δουλειά της να ξεχωρίσει στον τομέα του design στην Κωνσταντινούπολη. Από τα υφάσματα και τα χαλιά μέχρι τις δυναμικές επιφάνειες των πέτρινων τοίχων, οι σχέσεις μεταξύ των υλικών και τα σχέδια, έτσι όπως έχουν ενταχθεί στη γεωμετρία του διαμερίσματος, συνθέτουν έναν περίτεχνο αισθησιακό εσωτερικό χώρο που σε κάθε επίπεδο λεπτομέρειας και λειτουργίας μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα πλήρες έργο τέχνης.

Κείμενο: Γιάννης Παπαϊωάννου, Φωτογραφίες: Ιωάννα Ρουφοπούλου