Ο τρισυπόστατος κ. Παπακαλιάτης

04.11.2009
Το «4», το σίριαλ της On Production με το οποίο ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης επιστρέφει στη μικρή οθόνη, έκανε πρεμιέρα μπροστά σε 1.279.000 τηλεθεατές.

Το «4», το σίριαλ της On Production με το οποίο ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης επιστρέφει στη μικρή οθόνη, έκανε πρεμιέρα μπροστά σε 1.279.000 τηλεθεατές. Είναι μια καλή (νέα) αρχή για το χαϊδεμένο (παραχαϊδεμένο, θα έλεγα...) παιδί του Mega. Πιστεύω ότι η κριτική προσέγγιση στον καλλιτέχνη που «θέλει να είναι όλα», σεναριογράφος, σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής, πρέπει να είναι αυστηρή. Ωστόσο, βρίσκεται ακόμη σε μετεφηβική καλλιτεχνικά ηλικία, αλλά και ο υπογράφων έχει τη συναίσθηση ότι πρέπει να τον κρίνει απλά, ως μέσος τηλεθεατής. Να, λοιπόν, πώς είδα τον τρισυπόστατο Παπακαλιάτη στην πρεμιέρα του «4».

Ο Παπακαλιάτης-σεναριογράφος, γνωστός για τις ακρότητές του, έγραψε ένα ισορροπημένο πρώτο επεισόδιο, όπου σκιαγραφεί αδρά τις φιγούρες των πρωταγωνιστών: τέσσερα αδέρφια, το καθένα με δική του προσωπικότητα και δικό του κάρμα. Κατά το σεναριογράφο, οι «4» έχουν μια ομοιότητα με τις τέσσερις εποχές. Ποιητικό και ποιοτικό στοιχείο, εφόσον αξιοποιηθεί στην πλοκή. Αφορμή συνάντησης των «4» είναι μια επέτειος των γονιών τους. Ένα ζευγάρι που κρύβει ένα δράμα, το οποίο «φανερώνεται» στην τελευταία σκηνή του επεισοδίου. O πατέρας αυτοπυροβολείται. Σεναριακή ακροβασία: ο Παπακαλιάτης-σύζυγος κοιμίζει στον καναπέ τη μεθυσμένη κοπέλα που τον φλερτάρει, ενώ η σύζυγος είναι μαζί του στην κρεβατοκάμαρα...

Ο Παπακαλιάτης-σκηνοθέτης καθοδηγεί χωρίς εξάρσεις αλλά και χωρίς λάθη τους ηθοποιούς του. Η κινηματογραφική γραφή, όμως, είναι άναρχο παζλ. Η πρώτη σκηνή στο ιατρείο έχει μια αίσθηση μίνιμαλ, κάτι από φιλμ επιστημονικής φαντασίας. Οι επόμενες θυμίζουν ταινία δρόμου. Τέλος, οι οικογενειακές σκηνές γύρω από το τραπέζι έχουν τη γεύση της νουβέλ βαγκ του ’60. Με άλλα λόγια, ο σκηνοθέτης ψάχνεται. Προς το παρόν αντιγράφει...

Ο Παπακαλιάτης-ηθοποιός είναι μέχρι τώρα ο εαυτός του. Ο ρόλος του σεναριογράφου του εξασφαλίζει αυτό που θέλει να πει και αυτό που μπορεί να παίξει. Δεν μεταμορφώνεται, δεν μπαίνει σε ρόλους, δεν «δοκιμάζεται». Η επάνοδος Παπακαλιάτη επιβεβαιώνει ότι ο καλλιτέχνης μπορεί να μη γίνει εθνικό κεφάλαιο, αλλά σίγουρα δεν είναι διάττων αστέρας. Θα γράψει τη δική του ιστορία. Έστω και με κάποιες ακροβασίες.