Ο Βασίλης Τσαμπρόπουλος ερμηνεύει ιδανικά Ραχμάνινοφ

01.11.2013
O Βασίλης Τσαμπρόπουλος θα εμφανιστεί την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου (ώρα: 20.30) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Στο ρεσιτάλ του, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Σειράς Ειδικές Εμφανίσεις, o καταξιωμένος Έλληνας σολίστ θα παρουσιάσει συνθέσεις του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, του οποίου ο Τσαμπρόπουλος θεωρείται ιδεώδης ερμηνευτής.

O Βασίλης Τσαμπρόπουλος θα εμφανιστεί την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου (ώρα: 20.30) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Στο ρεσιτάλ του, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Σειράς Ειδικές Εμφανίσεις, o καταξιωμένος Έλληνας σολίστ θα παρουσιάσει συνθέσεις του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, του οποίου ο Τσαμπρόπουλος θεωρείται ιδεώδης ερμηνευτής.

Το ρεσιτάλ του Βασίλη Τσαμπρόπουλου στο Μέγαρο θα αρχίσει με τις Παραλλαγές σε ένα θέμα του Corelli, έργο 42, οι οποίες γράφτηκαν το 1931 κατά τις διακοπές του Ραχμάνινοφ στην εξοχική του κατοικία στην Ελβετία. Οι Παραλλαγές είναι 20, βασίζονται στο θέμα La Folia του Ιταλού μπαρόκ συνθέτη Αρκάντζελο Κορέλλι (θέμα που είχε χρησιμοποιηθεί και από τον Φραντς Λιστ το 1863 στην «Ισπανική ραψωδία» του), και είναι αφιερωμένες στον φίλο του Ραχμάνινοφ και διακεκριμένο βιολονίστα Φριτς Κράισλερ. Ωστόσο, ο ίδιος ο συνθέτης δεν ήταν ικανοποιημένος με την απήχηση των παραλλαγών στον κόσμο. Τον Δεκέμβριο του 1931 έγραφε στον φίλο του και συνθέτη Νικολάι Μέντνερ: «Δεν κατάφερα ούτε μία φορά να παίξω όλες τις παραλλαγές συνεχόμενα. Με καθοδηγούσε ο βήχας του κοινού. Όποτε ο βήχας ήταν πιο έντονος, προχωρούσα στην επόμενη. [?] Τέλος πάντων, ελπίζω εσύ να μπορέσεις να τις παίξεις όλες και χωρίς? βήχα!».

Όσο για τις Études-tableaux, έργο 39, αποσπάσματα (αρ. 1, 2, 3, 4, 5, 9) από τις οποίες θα παρουσιαστούν από τον Βασίλη Τσαμπρόπουλο στο πρώτο μέρος του ρεσιτάλ του, φαίνεται πως ο Σεργκέι Ραχμάνινοφ τις αντιμετώπιζε? πιο θετικά. Σχετικά με αυτές τις «σπουδές-πίνακες», φέρεται να είχε δηλώσει: «Δεν πιστεύω στον καλλιτέχνη που αποκαλύπτει υπέρ το δέον τις εικόνες του. Αφήστε το κοινό να ζωγραφίσει μόνο του ό,τι υπαινίσσεται το έργο». Πάντως, όταν συνεργάστηκε με τον Ρεσπίγκι για την ενορχήστρωση κάποιων από αυτές τις σπουδές, εξήγησε στον Ιταλό συνάδελφό του ποιες ήταν οι πηγές έμπνευσής του. Ο Ραχμάνινοφ συνέθεσε το έργο 39 την περίοδο 1916-17, ενώ βρισκόταν ακόμα στην Ρωσία. Το ύφος των συγκεκριμένων σπουδών διαφοροποιείται αισθητά από αυτό των προηγούμενων, ενώ αυξάνεται και ο πήχης των τεχνικών απαιτήσεων, αφού οι θέσεις των χεριών είναι αντισυμβατικές και οι δακτυλισμοί υπερβατικής σχεδόν δυσκολίας. Επιπλέον, χρειάζεται μεγάλο σωματικό σθένος και φυσική αντοχή για να μπορέσει να αντεπεξέλθει ο ερμηνευτής στις εναλλαγές της συναισθηματικής διάθεσης της κάθε σπουδής.

Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ θα αρχίσει με την Ελεγεία, έργο 3 αρ. 1. Είναι η πρώτη από το πενταμερές έργο Κομμάτια Φαντασίας για σόλο πιάνο που γράφτηκε από τον Σεργκέι Ραχμάνινοφ το 1892 και είναι αφιερωμένο στον καθηγητή αρμονίας του συνθέτη Άντον Αρένσκυ. Ωστόσο, ο τίτλος Κομμάτια Φαντασίας έχει σχέση περισσότερο με τις οπτικές ατμόσφαιρες που δημιουργεί το άκουσμα της μουσικής και όχι με τη φόρμα της φαντασίας ως είδους σύνθεσης της Ρομαντικής Εποχής.

Η Ελεγεία είναι το πρώτο από τα πέντε κομμάτια του έργου 3 και είναι γραμμένη σε αργό, μελαγχολικό και στοχαστικό ύφος. Θα ακουστεί επίσης το Πρελούδιο σε ντο δίεση ελάσσονα από την ίδια σύνθεση, μία από τις πιο διάσημες μελωδίες του Ρώσου συνθέτη, μαέστρου και βιρτουόζου του πιάνου.

Με το πρελούδιο αυτό άλλωστε θα αρχίσει και ο επίλογος της βραδιάς, που θα κλείσει με τα αποσπάσματα αρ. 1, 3, 5 και 7 από το έργο 23 και αρ. 9, 10, 11, 12 και 13 από το έργο 32. Το έργο 23 (1901-3) αποτελείται από δέκα κομμάτια για σόλο πιάνο που ξεφεύγουν από την παραδοσιακή γραμμή των Μπαχ, Σκριάμπιν και Σοπέν και εξελίσσονται σε πολύπλοκες πολυφωνικές φόρμες αποτελώντας ίσως την κορωνίδα του ρομαντικού ιδιώματος του Ραχμάνινοφ, ο οποίος τότε εξερευνούσε τις τεχνικές, τονικές, αρμονικές, ρυθμικές και λυρικές δυνατότητες του πιάνου ως πληκτροφόρου αλλά και ως κρουστού οργάνου. Τέλος, το έργο 32 (1910), του οποίου ο πλήρης τίτλος είναι Δεκατρία πρελούδια, γράφτηκε το 1910. Το δημοφιλέστερο απόσπασμά του είναι το Πρελούδιο αρ. 10 σε σι ελάσσονα. Πηγή έμπνευσης για τον Ραχμάνινοφ αποτέλεσε ο πίνακας του Ελβετού συμβολιστή ζωγράφου Άρνολντ Μπέκλιν «Η επιστροφή», του οποίου το έργο ήταν ιδιαίτερα προσφιλές στον Ρώσο συνθέτη και πιανίστα.

ΙNFO:

Πότε: Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013, ώρα 20:30
Που: Μέγαρο Μουσικής- Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 8, 13, 19 και 25 € (Διακεκριμένη Ζώνη).
Ειδικές τιμές: 5,00 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α.), 7,00 € (65+, πολύτεκνοι).

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr