Κρούουν... κελύφη χελώνας, οπλές κατσίκας και κρανία γαϊδάρων

04.03.2014
Κρουστά: πανάρχαια οικογένεια μουσικών οργάνων... Ο πρώτος ήχος κρουστού στον κόσμο ακούστηκε όταν ο αρχαίος μας πρόγονος χτύπησε δυνατά τα χέρια του μεταξύ τους από ενθουσιασμό, από φόβο ή απλώς για να μιμηθεί το χτύπο της καρδιάς του. Κατά καιρούς οι μουσικοί έχουν χρησιμοποιήσει ως κρουστά ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς: κελύφη χελώνας, οπλές κατσίκας, κρανία γαϊδάρων – τα δόντια κροταλίζουν υπέροχα! – αλλά και τηγάνια, αμόνια, κουτάλια και καπάκια.

Στην ασυνήθιστη, ευρηματική και πλούσια σε ηχοχρώματα «κρουστο-οικογένεια» της συμφωνικής ορχήστρας πάντως, αυτή που αποτελεί και το θέμα της εκδήλωσης «Ακου… τα κρουστά!» - της Σειράς συναυλιών «Άκου τα όργανα» που συστήνει στο νεανικό κοινό τη συμφωνική ορχήστρα και τις ομάδες οργάνων που την αποτελούν - χρησιμοποιούνται συνήθως τύμπανα, γκρανκάσες, πιάτα, ξύστρες, κύμβαλα, ταμπουρίνα, τριγωνάκια, γούντμπλοκ, ξυλόφωνα, μαστίγιο, καστανιέτες, γκονγκ, ίσως και ντέφια, μαράκες, ταμ ταμ, μπόνγκο κ.ά.

Μικρά και μεγάλα κρουστά, πολλά από τα οποία θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει το νεανικό κοινό του Μεγάρου την Κυριακή 9 Μαρτίου, στις 11.30 το πρωί, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, μέσα από χαρακτηριστικά αποσπάσματα έργων που γράφτηκαν γι’ αυτά από παλαιότερους και σύγχρονους συνθέτες όπως οι Ράιχ, Βάμπολντ, Φιλιντόρ, Χατσατουριάν, Μένκε, Πέτερ, Πίτερς κ.α. που θα ερμηνεύσει το Σύνολο Κρουστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών συναποτελούμενο από τους Αθηνά Καψετάκη, Σπύρο Λάμπουρα, Θεόδωρο Μιλκόβ, Μπάμπη Ταλιαδούρο και Στέλλα Τριανταφύλλου.

Πιο συγκεκριμένα, στη διάρκεια αυτού του κυριακάτικου πρωινού που επιμελείται και παρουσιάζει ο κρουστός και μέλος του Συνόλου Κρουστών της ΚΟΑ Μπάμπης Ταλιαδούρος, θα ακουστεί το κομμάτι Music for pieces of wood (1973) του αμερικανού, πρωτοπόρου μινιμαλιστή συνθέτη Στιβ Ράιχ που εκπλήσσει με την πολυπλοκότητά του παρότι χρησιμοποιεί πολύ απλά μέσα, αλλά και το African drums του Τσάρλι Βάμπολντ, μια σύνθεση που ακολουθεί την αφρικανική παράδοση παιξίματος του τυμπάνου χωρίς ωστόσο να την μιμείται.

Όπως επίσης το Marche de timbales, έργο των Αντρέ και Ζακ Φιλιντόρ, συνθετών της εποχής του μπαρόκ, και το The Drummer on Parade, από τα πιο γνωστά κομμάτια του αμερικανού συνθέτη και δασκάλου κρουστών Τσάρλι Γουίλκοξον (1894-1978). Θα ακουστεί επίσης το δημοφιλές Souvenir de Circus Renz – ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα μουσικής για τσίρκο - του ούγγρου συνθέτη λαϊκής μουσικής Γκούσταβ Πέτερ (1833-1919). Καθώς επίσης το πολύ ενεργητικό έργο A la samba του Μίτσελ Πίτερς που δίνει τη δυνατότητα σολιστικών αυτοσχεδιασμών σε κάθε έναν από τους κρουστούς που συμμετέχουν στην εκτέλεσή του. Από την εκδήλωση δεν θα μπορούσε να λείψει μία από τις πιο «πιασάρικες», πιο δημοφιλείς – και ίσως πιο «εξωφρενικές» - μελωδίες του 20ού αιώνα η οποία έχει πάρα πολλές φορές χρησιμοποιηθεί σε ταινίες και τηλεοπτικές σειρές: το Sambre Dance του κορυφαίου ρωσοαρμένιου συνθέτη Αράμ Χατσατουριάν (1903-1978), κομμάτι βασισμένο στην αρμένικη λαϊκή μουσική που ακούγεται στην τελευταία πράξη του πασίγνωστου μπαλέτου του «Γκαγιάν».

Το Σύνολο Κρουστών της ΚΟΑ θα ερμηνεύσει, τέλος, και δύο σύγχρονα, άκρως διασκεδαστικά κομμάτια, εμπνευσμένα από το χώρο της …κουζίνας και του δρόμου: το Eine kleine tischmusik του Μάνφρεντ (Αμαντέους) Μένκε για τέσσερις παίκτες με τέσσερα ξύλινα κουτάλια (κι όχι μόνον) πάνω στα τραπέζια, και το Stinkin' garbage του αμερικανού περκασιονίστα Εντ Αρτζεντζιάνο που θέλει τους κρουστούς να τα βάζουν με έναν μεγάλο σκουπιδοτενεκέ κι άλλους μικρότερους με καπάκι…

INFO:
Πότε :Κυριακή 9 Μαρτίου, ώρα 11:30
Που: Μέγαρο – Μουσικής- Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Οι τιμές των εισιτηρίων για την κυριακάτικη πρωινή συναυλία «Άκου… τα κρουστά!» είναι: 8 € (φοιτητές, παιδιά, νέοι έως 25 ετών, συνοδός παιδιών έως 15 ετών) και 14 € (Γενική Είσοδος).

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του Μ.Μ.Α.: www.megaron.gr