ΧΑΡΑΜΑ: Μαριώ, Λάμπρος Καρελάς, Λένα Αλκαίου (χμ..)

30.10.2005
Το θέμα είναι να βάλεις καλλίφωνους λαϊκούς τραγουδιστές να πούνε Βίσση, Πέγκυ Ζήνα, Γκούτσι φόρεμα και Ρέμο; Για ποιο λόγο; Για 'χιούμορ'; Τζάμπα μαγκιές.. Σε όλα τα μαγαζιά της επικράτειας αυτά τα σουξέ ακούγονται. Δεν χρειαζόταν να τα ακούσω Και στο Χάραμα. Αντ' αυτών θα χαιρόμουν αν ο σκηνοθέτης είχε την πραγματική μαγκιά να φτιάξει ένα πρόγραμμα ευφυούς ροής λαϊκών τραγουδιών με 'άποψη', αντί να το παίζει "στρίβειν δια του αρραβώνος", να αποφεύγει δηλαδή το θέμα με οξυγονοκολλήσεις σημερινών σουξέ με 'ρετροσπεκτίβες' (αφιερώματα) στους παλιούς μεγάλους λαϊκούς δημιουργούς και στη Βέμπο! Τελικά είδα ένα πρόγραμμα με ολίγη απ' όλα και πολλή δικαιολογία για.. όλα. Και άκουσα περισσότερα ρεφρέν από τραγούδια. Και εδώ.. %$#^@&*!?!
ΠΡΙΝ ΠΑΣ
ΤΗΛΕΦΩΝΟ: 210-76.64.869 & 210-76.69.742
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ: Σκοπευτήριο Καισαριανής
ΗΜΕΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Πέμπτη-Κυριακή
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: 23:30

Ημουν κι εγώ εκεί...
Φτάσανε στα αυτιά μου, από λάτρεις και ταπεινούς υπηρέτες της μεγάλης λαϊκής μουσικής, παράπονα για την παρουσία του Χάρη Ρώμα στο ιστορικό Χάραμα του Τσιτσάνη.
Προσωπικώς δεν θα είχα κανένα πρόβλημα με την παρουσία οποιουδήποτε, λέμε τώρα, αν το αισθητικό αποτέλεσμα που έβλεπα είχε νόημα και ουσία.
Δυστυχώς αυτό που είδα ως "σκηνοθεσία και επιμέλεια προγράμματος" μου φάνηκε πολλή φασαρία για το τίποτε και η συνεχής εμφάνιση της μαγνητοσκοπημένης κεφαλής του Χάρη Ρώμα σε μια οθόνη που 'πέφτει' κάθε τόσο επί των κεφαλών των μουσικών, ατυχέστατη.
Τι δουλειά έχουν οι "παρλάτες" τύπου Δελφινάριου μέσα σε ένα λαϊκό πρόγραμμα;
Και τι ήταν όλα αυτά τα 'δήθεν', που η μαγνητοσκοπημένη κεφαλή "προκαλεί", και καλά, τους τραγουδιστές να "τολμήσουν" να πουν τα σουξέ της εποχής;
Το θέμα είναι να βάλεις καλλίφωνους λαϊκούς τραγουδιστές να πούνε Βίσση, Πέγκυ Ζήνα, Γκούτσι φόρεμα και Ρέμο; Για ποιο λόγο; Για 'χιούμορ'; Τζάμπα μαγκιές..
Σε όλα τα μαγαζιά της επικράτειας αυτά τα σουξέ ακούγονται. Δεν χρειαζόταν να τα ακούσω Και στο Χάραμα.
Αντ' αυτών θα χαιρόμουν αν ο σκηνοθέτης είχε την πραγματική μαγκιά να φτιάξει ένα πρόγραμμα ευφυούς ροής λαϊκών τραγουδιών με 'άποψη', αντί να το παίζει "στρίβειν δια του αρραβώνος", να αποφεύγει δηλαδή το θέμα με οξυγονοκολλήσεις σημερινών σουξέ με 'ρετροσπεκτίβες' (αφιερώματα) στους παλιούς μεγάλους λαϊκούς δημιουργούς και στη Βέμπο!
Τελικά είδα ένα πρόγραμμα με ολίγη απ' όλα και πολλή δικαιολογία για.. όλα. Και άκουσα περισσότερα ρεφρέν από τραγούδια. Και εδώ.. %$#^@&*!?!

Τουλάχιστον άκουσα και καλές φωνές..
Πριν φτάσω όμως σε αυτές τις ωραίες φωνές να πω ότι το πρόγραμμα στην αρχή του περιλαμβάνει μια ιστορική αναδρομή στο λαϊκό τραγούδι του 20ου αιώνα.
Επί της οθόνης που σου είπα, εμφανίζονται διαδοχικά οι φωτογραφίες των: Τσιτσάνη με τη Νίνου, Παπαϊωάννου, Χιώτη, Γιώργου Μητσάκη, Γαβαλά, Πόλυς Πάνου, Άκη Πάνου, Ζαμπέτα, Καζαντζίδη, Μαρινέλλας, Γιώτας Λύδια, Μενιδάτη, Μανώλη Αγγελόπουλου, Βιτάλη, Μπιθικώτση, Λίτσας Διαμάντη, Κόκοτα, Στράτου Διονυσίου, Πάριου, Τόλης Βοσκόπουλου, Νταλάρα, Δήμητρας Γαλάνη, Παπαζογλου, Ελευθερίας Αρβανιτάκη, Μητροπάνου, Γλυκερίας, Πουλόπουλου, Μητσιά, Πρωτοψάλτη και Βίκυς Μοσχολιού.
Κάθε φωτογραφία συνοδεύεται από ένα αντίστοιχο τραγούδι που ερμήνευσε ή έγραψε ο εκάστοτε εικονιζόμενος.
Τραγούδια που ερμηνεύουν όλοι οι συμμετέχοντες στο σχήμα (Μαριώ, Λένα Αλκαίου, Λάμπρος Καρελάς, Ελευθερία Ορδουλίδου & Μύρωνας Κτιστάκης).
Σημειώνω ότι μία από τις πιο δυνατές στιγμές που έζησα στο Χάραμα φέτος ήταν το τραγούδι "Μη φύγεις και ποτέ μη μ' αρνηθείς" του Μανώλη Αγγελόπουλου που είπε ο Λάμπρος Καρελάς.
Αυτού του "χάπενινγκ" έπονται άλλα δύο!
Στο πρώτο η επανεμφανιζόμενη κεφαλή Ρώμα προκαλεί την Μαριώ να γίνει πιο life style και να μη βγαίνει με τις παντόφλες στη σκηνή.. (ουδέν σχόλιο διότι Θού Κύριε κ.λπ.).
Την εμφάνιση της Μαριώ ακολουθούν σύντομες εμφανίσεις του νεαρού Μύρωνα Κτιστάκη (που δεν κατάλαβα με ποια ακριβώς φωνητικά προσόντα κατέκτησε τη θέση του μεταξύ των άλλων) και της συμπαθούς και νεοτάτης Ελευθερίας Ορδουλίδου η οποία διεκπεραιώνει τα τραγούδια της με τονικώς σωστή φωνή και με δυνατότητες ερμηνεύτριας.
Πώς κόλλησε τώρα μετά από κάνα δυο ποντιακά τραγούδια που λέει η Ορδουλίδου το "αφιέρωμα" στα σημερινά σουξέ μη με ρωτάς γιατί δεν κατάλαβα.
Αυτό που κατάλαβα ήταν ότι ξαφνικά βρέθηκα να ξανακούω το "Έλα να με τελειώσεις" και το "Δώδεκα με πνίγει το παράπονο" και τον "Παλιόκαιρο" και στο καπάκι να βλέπω στην οθόνη τη φωτογραφία της Βέμπο(!) και να ξεκινάει ένα αφιέρωμα στα λαϊκά τραγούδια της!
"Μα τον λατρεύω κι είναι το φως μου γιατί είναι βλέπεις ο άνθρωπός μου" και "τι μου τη χάρισες την ταμπακέρα αυτή", και πάει λέγοντας μέχρι το... "Βρέχει φωτιά στη στράτα μου" και "Η ζωή εδώ τελειώνει/ σβήνει το καντήλι μου/ κι η ψυχή σαν χελιδόνι σβήνει απ' τα χείλη μου" τα οποία μας φέρνουν (ρεφρέν το ρεφρέν, Ω! ρεφρέν) στο "Μας υποχρέωσες μα δεν μας είπες πόσα μας χρέωσες"!
Χάος.

Πάω τώρα στον Λάμπρο Καρελά
ο οποίος έδωσε προχτές ρεσιτάλ καλλιφωνίας και ερμήνευσε με την τεράστια φωνή του από Σαββόπουλο "Μ' αεροπλάνα και βαπόρια" (πολύ καλό) μέχρι Καζαντίδη, Στράτο κ.ά. (άριστα δέκα).
Ξαναπειβεβαίωσε το γεγονός (που έχω βαρεθεί να γράφω χρόνια τώρα) ότι είναι ένας μέγιστος λαϊκός τραγουδιστής ο οποίος καμία ανάγκη δεν έχει να γίνει ποπ.
Έχει όμως ανάγκη να βρει κάποιους ανθρώπους που θα επιμείνουν και θα τον επιβάλλουν με άποψη ως αυτό που είναι.
Καλή φωνή έχει και η Λένα Αλκαίου την οποία όμως άκουσα προχτές να ερμηνεύει το "Αυτή η νύχτα μένει" του Κραουνάκη με υπερβολή και να το "χάνει" ενώ θα μπορούσε να το κάνει δικό της τραγούδι.
(Παρεμπιπτόντως άκουσα πολύ Κραουνάκη στο πρόγραμμα, καλό αυτό).
Την άκουσα όμως και σε καλές στιγμές της.
Κι όσο για τη Μαριώ δε χρειάζεται να πω ότι παραμένει δυναμικά "ακλόνητη" σ' αυτό που είναι, αν και από την πολύ "σκηνοθεσία" παραλίγο να την 'χάσουμε' ως Μαριώ και να την ψάχνουμε ως κάτοικο του Κολοκοτρωνιτσίου.. μπέρδεμα.
Να μην ξεχάσω ότι το πρόγραμμα περιελάμβανε και το βραβευθέν "Ξένο ρούχο" ο συνθέτης του οποίου είναι ο Δημήτρης Λίβανος, πολύ καλός μπουζουξής και μέγας γόης.
Κατά τ' άλλα βλέπω στις σημειώσεις μου διάφορα "?" και "@#*%" καθώς και κατά τόπους διάφορα "αχταρμάς!" και "χάλιαα" στα οποία λέω να μην υπεισέλθω διότι τι να ξαναλέω πάλι τώρα;
Τα ίδια και τα ίδια.

Τελικά αξίζει να πάω;
Για το Χάραμα (σχεδόν) κάθε χρόνο το ίδιο "Ναι" απαντάω σ' αυτήν την ερώτηση. Είναι ίσως ο χώρος που επιβάλλει μια άλλη ποιότητα στα πράγματα, είναι και οι καλές φωνές που ακούω συνήθως σε αυτό το μαγαζί.
Για τα καλά του στοιχεία θα σου πω να πας σε αυτό το μαγαζί, όχι τόσο γιατί το ίδιο το πρόγραμμα από μόνο του είναι κάτι το ιδιαίτερο, αλλά γιατί συγκρινόμενο με αυτά που κυκλοφορούν είναι καλοστεκούμενο.
Θα επαναλάβω όμως ότι θα ήθελα να είναι πιο τολμηρό στις απόψεις του, να έχει αποφύγει τη ρεφρενομανία και αυτήν την καλά και σώνει "αποστασιοποιημένη" τάση του "όλα είναι ένα" διότι απλούστατα όλα δεν είναι καθόλου ένα.
Είναι πάρα πολύ διαφορετικά και απέχει το ένα από το άλλο όσο ο Τσιτσάνης και ο Μητσάκης από τον Καρβέλα και τον Θεοφάνους.
Κατανοητό;

Γεωργία Λαιμού.
Ησουν κι εσύ εκεί; Πες μου τι είδες μ' ένα mail...: [email protected]