"Αμερικανοί στο Παρίσι" στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου

21.02.2006
Ανθισμένοι κήποι, επιβλητικές λεωφόροι, μποέμικα παρισινά καφέ, όλα θα κοσμούν την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου από τις 22 Φεβρουαρίου έως τις 21 Μαΐου, σε μια έκθεση αφιερωμένη στους αμερικανούς ζωγράφους στο Παρίσι.
Ανθισμένοι κήποι, επιβλητικές λεωφόροι, μποέμικα παρισινά καφέ, όλα θα κοσμούν την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου από τις 22 Φεβρουαρίου έως τις 21 Μαΐου, σε μια έκθεση αφιερωμένη στους αμερικανούς ζωγράφους στο Παρίσι. Η έκθεση "Αμερικανοί στο Παρίσι, 1860-1890" περιλαμβάνει σχεδόν εκατό έργα καλλιτεχνών που πέρασαν τον Ατλαντικό για να μελετήσουν, να ζήσουν, ν' αγαπήσουν και κυρίως, να δημιουργήσουν στην Πόλη του Φωτός, επηρεασμένοι από τους σύγχρονούς τους Κλοντ Μονέ και Εντγκάρ Ντεγκά.

Η επιλογή των πινάκων ζωγραφικής που έγινε σε συνεργασία με το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης δείχνει την εμφανή επιρροή του Παρισιού και του ιμπρεσιονισμού σε μια ολόκληρη γενιά βορειοαμερικανών καλλιτεχνών από τον Τζέιμς ΜακΝιλ Ουίστλερ, τον Γουίλιαμ Μέριτ Τσέις έως τον Ουίνσλοου Χόμερ. Όλοι τους γοητεύτηκαν από το μίγμα του παλιού με το μοντέρνο, που πρόσφερε εκείνη την εποχή το Παρίσι. Ορισμένοι λάτρεψαν τη γαλλική ύπαιθρο, κυρίως το Ζιβερνί του Κλοντ Μονέ. Στο Ζιβερνί ο πρωτεργάτης του ιμπρεσιονισμού έζησε 43 χρόνια και ζωγράφισε σχεδόν 250 πίνακες με θέμα τα νούφαρα.

Μεταξύ των σημαντικότερων έργων που εκτίθενται στη Εθνική Πινακοθήκη, ξεχωρίζουν δύο έργα που προκάλεσαν σάλο στην εποχή τους: "Η Λευκή Κόρη" που ο Ουίστλερ ζωγράφισε το 1862 ή το "Πορτρέτο της Κυρίας Χ", του Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ, έργο του 1883. Το συγκεκριμένο έργο είναι το πορτρέτο της κυρίας Πιέρ Γκοτό, μιας εκατομμυριούxου Aμερικανίδας που ζούσε στο Παρίσι και είxε γίνει διάσημη για τις εκκεντρικές εμφανίσεις της. Η προσωπογραφία με τίτλο "Madame X", που παρουσίασε τότε ο ζωγράφος στην κεντρικότερη γκαλερί της γαλλικής πρωτεύουσας, θεωρήθηκε σκανδαλώδες γεγονός κι αυτό τον οδήγησε στην απόφαση να φύγει από το Παρίσι και να εγκατασταθεί στο Λονδίνο.

Τα γλαφυρά θεατρικά τοπία της Μέρι Κάσατ, της μοναδικής αμερικανίδας καλλιτέχνη μέλους της ομάδας των ιμπρεσιονιστών, κατέχουν επίσης σημαντική θέση στην έκθεση (www.nationalgallery.org.uk)