17 Κορίτσια

25.06.2012
Το ξέσπασμα της εφηβείας, δοσμένο μέσα από μια ιστορία που ισορροπεί ανάμεσα στην πραγματικότητα και στον σουρεαλισμό. Θα προτιμούσαμε περισσότερη εμβάθυνση στη σκιαγράφηση των αρσενικών χαρακτήρων - απόντων κατά βάση.

Στο λιμάνι της Λοριάν στη Βρετάνη, η έφηβη Καμίλ, νεότερο μέλος μιας οικογένειας που περιλαμβάνει την ίδια, τη νοσοκόμα μητέρα της και τον αδελφό της, στρατιώτη του γαλλικού στρατού στο Αφγανιστάν, μαθαίνει ότι είναι έγκυος και αποφασίζει να κρατήσει το μωρό. Όταν η Φλοράνς, αουτσάιντερ της τάξης και ανεπιθύμητη στην παρέα της «αρχηγού», ανακοινώνει πως είναι και αυτή έγκυος, κίνηση που την κάνει αμέσως αποδεκτή, η «επιδημία» της εγκυμοσύνης στο λύκειο της Καμίλ αρχίζει να εξαπλώνεται. Η Καμίλ οδηγεί τις φίλες της να πράξουν το ίδιο μ' αυτήν με αποτέλεσμα ο αριθμός των εγκύων κοριτσιών στο σχολείο να αυξηθεί θεαματικά.

Το αναπάντεχο γεγονός μπερδεύει τους καθηγητές που προσπαθούν να το ερμηνεύσουν και εξαγριώνει τους γονείς. Είναι η στάση των κοριτσιών μια συνειδητή επαναστατική κίνηση απέναντι στην αποτυχία του ενήλικου κόσμου ή μια ανεύθυνη απόφαση καθοδηγούμενη από τις εφηβικές ορμόνες τους; Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία των αδελφών Ντελφίν και Μιριέλ Κουλέν εμπνέεται από ένα αληθινό περιστατικό που συνέβη στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2008 και μεταφέρει τη δράση στο λιμάνι της γενέθλιας πόλης του, Λοριάν - σήμερα σε κρίση.

Το σενάριό τους δεν σχολιάζει, δεν κρίνει, δεν διαλέγει πλευρές, απλώς παρατηρεί. Η αφήγηση ισορροπεί με ακρίβεια ανάμεσα στο δραματικό και το κωμικό στοιχείο, την ορμή των δεσμών φιλίας και την ακύρωση της λογικής, την έξαψη της εφηβείας, την τρέλα, τη μελαγχολία και τη μοναχικότητά της την ίδια στιγμή. Το ρεαλιστικό μπαγκράουντ και το σουρεαλιστικό στόρι δένουν αρμονικά μέσα από τη φωτογραφία που περνάει από το γκρίζο της πόλης στα φωτεινά χρώματα της παραλίας.

Η πράξη των 16χρονων υποψήφιων μητέρων δεν θα εξηγηθεί ποτέ πλήρως ενώ η σχηματοποιημένη παρουσία των αρσενικών χαρακτήρων -με εξαίρεση ίσως τον αδελφό της Καμίλ στο πρόσωπο του οποίου «φωτογραφίζεται» μια χαμένη στα μονοπάτια της σύγχρονης οικονομικής ύφεσης γενιά- αποκαλύπτει μια ταινία γένους θηλυκού. Είναι αυτή ακριβώς η φεμινιστική-ιδεαλιστική πλευρά των πραγμάτων που ενδιαφέρει τις σκηνοθέτριες καθώς οι ηρωίδες θέλουν να φτιάξουν το μέλλον τους στη δίνη μιας απότομης ενηλικίωσης.