Guilt

03.03.2010
Ένας ηλικιωμένος έμπορος όπλων λίγο πριν υποβληθεί σε μια σημαντική εγχείρηση και ενώ η διαδικασία της νάρκωσης ξεκινάει ο ήρωας μεταφέρεται μέσω του ονείρου και της συνείδησης του στο σκοτεινό του παρελθόν. Η προσωπική του ιστορία συμβαδίζει με τις σημαντικότερες, πιο δύσκολες και πιο σκοτεινές στιγμές της σύγχρονης κυπριακής ιστορίας.

Γεμάτη αλληγορίες η ταινία με το συναίσθημα της ενοχής που φέρει ο κεντρικός χαρακτήρας να προσπαθεί να είναι στο πρώτο πλάνο. Ενοχή απ’ όπου και ο τίτλος (Guilt), χωρίζεται σε τρεις σημαντικές ιστορικές περιόδους στην ιστορία του νησιού: α) την περίοδο από το ’50 έως το ’59, β) την τουρκική εισβολή του ’74 και γ) την περίοδο με τη δολοφονία του Σολωμού το ’96.

Όσο σημαντική από θεωρητικής πλευράς είναι η παραπάνω περιγραφή άλλο τόσο ασήμαντο είναι το τελικό αποτέλεσμα. Δυστυχώς δεν υπάρχει ούτε ένα στοιχείο που να ξεχωρίζει από την όλη παραγωγή και είναι ένα ακόμα ατυχές παράδειγμα συμμετοχής του Ελληνικού Κέντρου και της ΕΡΤ μιας και αμφότεροι είναι στη λίστα των συμπαραγωγών.

Μπορεί, όπως πολλές φορές αναφέρουμε, οι προθέσεις να είναι καλές, όμως σε αυτή την περίπτωση το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από αδιάφορο. Και επειδή διαπραγματεύεται ιστορικά και σημαντικά γεγονότα η αποτυχία του γίνεται εμφατική.

Από την σύνδεση του αρχειακού υλικού με την αφήγηση της ιστορίας μέχρι τις ερμηνείες και τα τεχνικά της χαρακτηριστικά, η ταινία είναι πάρα πολύ αδύναμη. Με πρωτόλεια περάσματα από εποχή σε εποχή, με διάλογους άψυχους και τετριμμένους και με ερμηνείες που όχι απλά δεν πείθουν αλλά πολλές στιγμές κάνουν τους θεατές να γελάσουν, δημιουργείται τελικά ένα αποτέλεσμα που δεν είμαστε σίγουροι αν θα πάρει θέση στις μελλοντικές λίστες ως ένα από τα χειρότερα φιλμ ή ως ένα από τα σύγχρονα cult στην ιστορία του ελληνόφωνου κινηματογράφου

Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ