Η ελληνική παραγωγή στην... κατάψυξη

01.06.2010
Η ελληνική παραγωγή, ιδιαίτερα στα δημόσια κανάλια, ευτύχισε στα πρώτα χρόνια της ιστορίας της τηλεόρασης να δει να υλοποιούνται σίριαλ όπως «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη, ο «Γιούγκερμαν» του Καραγάτση, «Οι Πανθέοι» του Αθανασιάδη, το «Λεμονοδάσος» του Ξενόπουλου.

Η ελληνική παραγωγή, ιδιαίτερα στα δημόσια κανάλια, ευτύχισε στα πρώτα χρόνια της ιστορίας της τηλεόρασης να δει να υλοποιούνται σίριαλ όπως «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του Καζαντζάκη, ο «Γιούγκερμαν» του Καραγάτση, «Οι Πανθέοι» του Αθανασιάδη, το «Λεμονοδάσος» του Ξενόπουλου.

Όμως, με την πάροδο των χρόνων η αναζήτηση σεναρίων από Έλληνες συγγραφείς ατόνισε. Τη δεκαετία 1985-95 ζήσαμε τις δη?ιουργίες μιας γενιάς καλών σεναριογράφων, που έδωσαν λογοτεχνική σφραγίδα στο ελληνικό σίριαλ - ή τουλάχιστον το επιχείρησαν. Τα τελευταία χρόνια τα ελληνικά σίριαλ αλλά και γενικά οι ελληνικές παραγωγές είναι ουσιαστικά παγκοσμιοποιημένα προϊόντα. Τα κανάλια αγοράζουν τα δικαιώματα πετυχημένων σε ξένες τηλεοράσεις σειρών και τις μεταφέρουν μέσω ομάδων σεναριογράφων στα καθ’ ημάς. Τα αποτελέσματα από άποψη ποιότητας είναι απογοητευτικά, αλλά εμπορικά φαίνεται να δικαιώνουν την επιλογή καναλαρχών-διαφημιστών.

Οι στατιστικές στα μεγάλα κανάλια καταγράφουν ποσοστά 55-70% ελληνικής παραγωγής. Αν εξαιρέσει κάποιος τα formats των ξένων εκπομπών που έχουν ελληνοποιηθεί, τότε το ποσοστό δεν ξεπερνάει το 30%. Και από αυτό το μισό ποσοστό αφορά προγράμματα λόγου, από τα ψυχαγωγικά (gossip) έως τις πολιτικές συζητήσεις.

Η εισβολή του format ξεκίνησε με τα τηλεπαιχνίδια, εγκαταστάθηκε με τα ριάλιτι «Big Brother» και αποθεώνεται σήμερα με τα σίριαλ «ξένης κοπής», όπως ο «Λάκης ο γλυκούλης». Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο δύο ριάλιτι ελληνικής έμπνευσης επιχειρήθηκαν να στηθούν και τα δύο απέτυχαν παταγωδώς. Αντίθετα, σίριαλ κολομβιανής προέλευσης, όπως η «Μαρία η άσχημη», κυριάρχησε δύο σεζόν στο Mega «κόβοντας εισιτήρια» 1,5 εκατ. τηλεθεατών σε κάθε επεισόδιο.

Πέρυσι ολόκληρο το prime time του ΑΝΤ1 «ξηλώθηκε» μετά τις γιορτές ανάμεσά τους και η φιλόδοξη επανέκδοση του «Γιούγκερμαν» με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη θέση του πρώτου Γιούγκερμαν Αλέκου Αλεξανδράκη-, όταν διαπιστώθηκε ότι το κανάλι δεν κατείχε την 1η θέση. Τα ελληνικά σίριαλ αντικαταστάθηκαν με ξένο πρόγραμμα και σε «κλειστή σύσκεψη» ειπώθηκε ότι «στο μέλλον δεν κάνουμε τίποτα που δεν θα έχει πετύχει στο εξωτερικό». Όλα αυτά προδιαγράφουν το μέλλον της ελληνικής τηλεόρασης, αλλά και της (όποιας) ελληνικής τηλεοπτικής κουλτούρας. Με δεδομένο μάλιστα ότι η ΕΡΤ βρίσκεται σε πλήρη ακινησία και η σεζόν χάθηκε χωρίς να γυριστεί ΕΝΑ νέο ελληνικό σίριαλ, η εικόνα είναι απογοητευτική. Αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια...

Δημοφιλέστερα «ελληνικά» σίριαλ στο prime time
«4», Χριστόφορος Παπακαλιάτης, ελληνικό: 1.204.000 τηλεθεατές
«Λάκης ο γλυκούλης», Πέτρος Φιλιππίδης, format: 1.200.000 τηλεθεατές
«Μίλα μου βρώμικα», Μυρτώ Κοντοβά, ελληνικό: 961.000 τηλεθεατές
«Η οικογένεια βλάπτει», Μπουλάς-Ρούπα, format: 915.000 τηλεθεατές
«Η πολυκατοικία», Παύλος Χαϊκάλης, format: 845.000 τηλεθεατές

Όλα τα σίριαλ προβάλλονται από το Mega

(μετρήσεις εβδομάδας 26/4-2/5/2010).