Πώς θα ρυθμίσετε σωστά τη σέλα του ποδηλάτου σας

13.01.2015
Αναμφισβήτητα, το bike fitting σε κάποιο εξειδικευμένο κατάστημα είναι η καλύτερη λύση για να βρείτε τη σωστή σας θέση πάνω στο ποδήλατο, αλλά σίγουρα υπάρχουν και ορισμένες βασικές αρχές που μπορούμε όλοι να ακολουθήσουμε.
  1. Σε κάθε κύκλο πεταλιάς, και όταν ο βραχίονας της πεταλιέρας βρίσκεται κάθετα με το έδαφος, το γόνατό σας θα πρέπει έχει ένα ελαφρύ λύγισμα και να μην τεντώνει τελείως, καθώς κάτι τέτοιο θα μετακινούσε τη λεκάνη σας και θα προκαλούσε τραυματισμούς σε κάποιες αρθρώσεις.
  2. Ρυθμίστε το τιμόνι και τις μανέτες σας σε τέτοια θέση ώστε οι αγκώνες και οι καρποί σας να μην «κλειδώνουν» και οι ώμοι σας να είναι σχετικά χαλαροί, ασχέτως από πού κρατάτε το τιμόνι.
  3. Βεβαιωθείτε για το κατάλληλο μέγεθος του σκελετού για εσάς. Χοντρικά, όταν στέκεστε δίπλα στο ποδήλατο, ο καβάλος σας πρέπει να βρίσκεται 3,5-4εκ. πάνω από τον οριζόντιο σωλήνα.
  4. Επιλέξτε μια όχι τόσο χαμηλή, αεροδυναμική και αγωνιστική θέση για τις προπονήσεις σας. Είναι προτιμότερο να κάνετε ποδήλατο και να μην πονάτε σε μέση και αυχένα, ακόμη κι αν πηγαίνετε λίγο πιο αργά.
  5. Μεριμνήστε έγκαιρα για τυχόν μούδιασμα ή μυρμήγκιασμα που νιώθετε στα πόδια σας. Ίσως χρειαστεί να βάλετε στο παπούτσι σας έναν ειδικό για εσάς πάτο ή να ρυθμίσετε καλύτερα τη θέση επαφής του πέλματός σας με τα σχαράκια των πεταλιών σας.
  6. Το σώμα μας δεν παραμένει ίδιο μες στο χρόνο –αλλάζει. Έτσι λοιπόν θα αλλάζει και θα εξελίσσεται και η θέση οδήγησης πάνω στο ποδήλατό σας. Το θετικό είναι ότι μονάχα με την αλλαγή του λαιμού στο τιμόνι, μπορείτε να νιώσετε τη διαφορά.

Αφού έχετε ρυθμίσει το ποδήλατό σας σύμφωνα με το τι είναι σωστό για εσάς, καλό είναι να το δοκιμάσετε για 15-20 μέρες και να δείτε πώς νιώθετε. Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να κάνετε τέτοιες αλλαγές στις ρυθμίσεις σε περιόδους αγώνων.

Οι μύες και οι σύνδεσμοι απαιτούν χρόνο για να δεχτούν την αλλαγή, να προσαρμοστούν και να αποδώσουν τα μέγιστα, οπότε ανάλογες ρυθμίσεις θα πρέπει να γίνονται σε περιόδους προετοιμασίας, όπου απλά «μαζεύουμε» χιλιόμετρα.