Έργα του Φαίδωνα Πατρικαλάκι στην «Αστρολάβος - Δεξαμενή»

05.06.2012
Τα φωτεινά χρώματα και οι σχηματοποιημένες μορφές που τείνουν προς την αφαίρεση παραμένουν τα αναγνωρίσιμα στοιχεία της δουλειάς του 77χρονου σήμερα Φαίδωνα Πατρικαλάκι. Ο άνθρωπος και το τοπίο βρίσκονται πάντα στο κέντρο της προσοχής του.

Τα φωτεινά χρώματα και οι σχηματοποιημένες μορφές που τείνουν προς την αφαίρεση παραμένουν τα αναγνωρίσιμα στοιχεία της δουλειάς του 77χρονου σήμερα Φαίδωνα Πατρικαλάκι. Ο άνθρωπος και το τοπίο βρίσκονται πάντα στο κέντρο της προσοχής του.

Η νέα του έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικών κατασκευών, στην γκαλερί «Αστρολάβος - Δεξαμενή» (Ξανθίππου 11, Κολωνάκι), έως τις 16 Ιουνίου, έχει τίτλο «Η μέρα διώχνει τη νύχτα». Ο ίδιος εξηγεί την επιλογή του: «Το σκοτάδι μας αφοπλίζει, μας οδηγεί σε δρόμους μυστηριώδεις, συχνά ολέθριους, αφαιρεί την κάθε μας ενέργεια κι ελπίδα, είναι το βασίλειο των σκιών, ο τόπος που θεριεύουν τα άγχη και οι ανασφάλειες, μέχρι που καταφτάνει η μέρα και το φως...» .

Το φως, η μέρα, το σκοτάδι, για τον καλλιτέχνη αποτελούν σύμβολα και βρίσκουν την εφαρμογή τους στα προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου. Ο Φαίδων Πατρικαλάκις είναι ζωγράφος, γλύπτης, σκηνογράφος, αλλά και συγγραφέας.

«Ο,τι περισσεύει από τον εικαστικό σας χάρτη το εκπονείται σε πεζό, σε ποίηση ή και δοκιμιακό λόγο ή και το αντίστροφο», του είπε ο Γιάννης Ξανθούλης όταν ο καλλιτέχνης παρουσίασε, στο πλαίσιο της έκθεσής του, δύο νέα βιβλία του (εκδ. Μανδραγόρας). Το ένα είναι μια ποιητική συλλογή, «Στην κόψη της μέρας».

Το άλλο, «Χάρμα οφθαλμών», είναι αυτοβιογραφικό, στο οποίο ο Πατρικαλάκις αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην εποχή των σπουδών του στο Παρίσι, όταν κυριαρχούσαν, όπως λέει, το θέατρο του παραλόγου του Ιονέσκο και του Μπέκετ, ο Πικάσο και ο Νταλί στις γκαλερί, και η Εντίθ Πιάφ και ο Ζακ Μπρελ στο τραγούδι.