Ενας απολαυστικός "Κατά Φαντασίαν Ασθενής" (***)

23.07.2009
Ο Γιάννης Μπέζος το φετινό καλοκαίρι σκηνοθετεί και ερμηνεύει τον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή», στην ομώνυμη κωμωδία του Μολιέρου με ξεχωριστή επιτυχία, έχοντας στο πλευρό του τη Ναταλία Τσαλίκη, τη Θεοδώρα Σιάρκου, τη Έμιλυ Κολιανδρή, τον Μιχάλη Οικονόμου, τον Αλμπέρτο Φάις και πολλούς άλλους.

Ο Γιάννης Μπέζος το φετινό καλοκαίρι σκηνοθετεί και ερμηνεύει τον «Κατά Φαντασίαν Ασθενή», στην ομώνυμη κωμωδία του Μολιέρου με ξεχωριστή επιτυχία, έχοντας στο πλευρό του τη Ναταλία Τσαλίκη, τη Θεοδώρα Σιάρκου, τη Έμιλυ Κολιανδρή, τον Μιχάλη Οικονόμου, τον Αλμπέρτο Φάις και πολλούς άλλους.

Απόλυτος «αθλητής» του θεάτρου, ο Μολιέρος ερμήνευε ο ίδιος τον «Κατά φαντασίαν ασθενή», όταν στην τέταρτη παράσταση του έργου, στις 17 Φεβρουαρίου του 1673, έκρυψε μ’ ένα γέλιο την αιμόπτυση και κατέρρευσε με το κλείσιμο της αυλαίας, για να πεθάνει λίγο αργότερα σπίτι του. Αυτή τη φορά στο στόχαστρο του μεγάλου κλασικού της γαλλικής κωμωδίας μπαίνουν η υποχονδρία και η ιατρική σοβαροφάνεια, οι προλήψεις, ο κομπογιαννιτισμός και η απληστία, ενώ ταυτόχρονα διακρίνεται και μια σκιά αγωνίας θανάτου. Παράλληλα, η κωμωδία απηχεί την πίκρα του για τις προσωπικές ατυχίες του και για τις προδοσίες των ανθρώπων (ιδιαίτερα της γυναίκας του).
Εραστής της αλήθειας, του ορθολογισμού, της παρρησίας, του «ομολογουμένως τη φύσει ζην», ο Μολιέρος πάλεψε για την ελεύθερη έκφραση του καλλιτέχνη, για το χρέος και το δικαίωμά του «να διορθώνει τα ελαττώματα των ανθρώπων γελοιοποιώντας τα».

Υπόθεση
Ο Αργκάν είναι ένας αρρωστοφοβικός εξαρτημένος από τους γιατρούς και τα φάρμακα. Αισθάνεται συνεχώς άρρωστος, αν και στ' αλήθεια δεν έχει τίποτε. Αδυνατεί να ακολουθήσει τις υποδείξεις των γιατρών και εκείνοι τον εκμεταλλεύονται. Θέλει να παντρέψει την κόρη του, Ανζελίκ με ένα γιατρό προκειμένου να έχει δωρεάν ιατρική φροντίδα, αλλά εκείνη είναι ερωτευμένη με τον Κλεάνθη. Ο αδερφός του, σε συνεργασία με την υπηρέτρια του Αργκάν, Τουανέτ, θα προσπαθήσει να τον "θεραπεύσει" από τις φαντασιοπληξίες του. Τον πείθουν να παραστήσει το νεκρό ώστε να ανακαλύψει ποιος πραγματικά τον αγαπάει και του είναι πιστός. Θα αποδειχθεί τελικά ότι η δεύτερη σύζυγός του κυνηγούσε μόνο την περιουσία του ενώ η κόρη του τον αγαπούσε πραγματικά. Μετά την "νεκρανάσταση" του, ο Αργκάν θα επιτρέψει στην Ανζελίκ να παντρευτεί τον άντρα που θα επιλέξει εκείνη.


Η γνώμη μας
Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθέτησε μινιμαλιστικά, χωρίς εντυπωσιασμούς το κύκνειο άσμα του κορυφαίου γάλλου δραματουργού αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητα του έργου και τις αδυναμίες των ανθρώπων και εισάγοντάς μας σ’ έναν κόσμο κωμικής υπερβολής, όπου η υγεία μπερδεύεται με το χρήμα, η αγάπη με τα φάρμακα, ο γάμος με την ιατρική.
Ο ίδιος ήταν απολαυστικός στο ρόλο του Αργκάν. Φωνακλάς και απίστευτα γκρινιάρης από τη μία, άκρως ευαίσθητος και αγνός από την άλλη, συνέστησε μία γνήσια μολιερική φιγούρα ισορροπώντας εξαίσια ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό.
Η Ναταλία Τσαλίκη στο ρόλο της προστατευτικής και πανέξυπνης Τουανέτ έδωσε μία αξιοπρεπή ερμηνεία και κατόρθωσε να μη φανεί "λίγη" δίπλα στον Αργκάν.
Η Θεοδώρα Σιάρκου δεν μας ικανοποίησε υποδυόμενη τη γυναίκα του Αργκαν, που αποσκοπώντας στην περιουσία του κάνει τα αδύνατα δυνατά προκειμένου να την εξασφαλίσει, καθώς πολλές φορές νιώσαμε πως επαναπαύτηκε στις ευκολίες και τα κλισέ του ρόλου της.
Οι υπόλοιποι ηθοποιοί έδωσαν συμπαθητικές ερμηνείες στους υπόλοιπους ρόλους και μας χάρισαν απολαυστικές στιγμές γέλιου.

Η παράσταση κάνει μεγάλη περιοδεία, γι΄αυτό μη τη χάσετε αν τυχόν τη συναντήσετε στο δρόμο σας!

Γεωργία Οικονόμου