The Newspaper Show: Τέχνη από ένα... εφήμερο υλικό

20.02.2012
Έναν αιώνα πριν η ιδέα της χρήσης ενός εφήμερου υλικού για την δημιουργία ενός έργου τέχνης διαχρονικής αξίας ήταν ριζοσπαστική. Πενήντα χρόνια αργότερα οι καλλιτέχνες της Ποπ και της Άρτε Πόβερα συνέχισαν να χρησιμοποιούν την εφημερίδα ως μέσο έκφρασης στα έργα τους. Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την ομαδική έκθεση «The Newspaper Show» με έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.

Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την ομαδική έκθεση «The Newspaper Show» με έργα Eλλήνων και ξένων καλλιτεχνών που έχουν ως κύριο άξονα την εφημερίδα. Σε αντίθεση με τον ψηφιακό κόσμο και την οικονομική κρίση που απειλούν τον έντυπο τύπο με εξαφάνιση, οι καλλιτέχνες με την χρήση της εφημερίδας φροντίζουν με τον δικό τους ιδιότυπο τρόπο για την διαιώνιση του μέσου.

Οι εφημερίδες πρωτοεμφανίστηκαν σε έργα καλλιτεχνών με τον συνθετικό κυβισμό του Πάμπλο Πικάσο, του Μπρακ και του Χουάν Γκρις το 1912. Έναν αιώνα πριν η ιδέα της χρήσης ενός εφήμερου υλικού για την δημιουργία ενός έργου τέχνης διαχρονικής αξίας ήταν ριζοσπαστική. Πενήντα χρόνια αργότερα οι καλλιτέχνες της Ποπ και της Άρτε Πόβερα συνέχισαν να χρησιμοποιούν την εφημερίδα ως μέσο έκφρασης στα έργα τους, έχοντας μεν διαφορετικούς σκοπούς αλλά επιτυγχάνοντας το ίδιο ριζοσπαστικό αποτέλεσμα. Παρόλο λοιπόν που ο λόγος, το πλαίσιο και η χρήση της εφημερίδας μπορεί να αλλάζει μέσα στα χρόνια, η ίδια δεν έχει χάσει την γοητεία της ως μέσο.

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση χρησιμοποιούν την εφημερίδα είτε ως καμβά και πρώτη ύλη, είτε ως θεματική – εννοιολογική βάση για τη δουλειά που παρουσιάζουν.

Ο Σωκράτης Σωκράτους ντύνει τους τοίχους της γκαλερί με σελίδες από Κυπριακές εφημερίδες από το 1960-1974 που έχει περισυλλέξει από ένα στρατιωτικό φυλάκιο στην πράσινη γραμμή της Λευκωσίας. Η Χούντα, το Πραξικόπημα και η εισβολή στην Κύπρο, το Βιετνάμ, ο άνθρωπος στο φεγγάρι, η Ρωσία, η Μέση Ανατολή και η Κούβα πρωταγωνιστούν στα πρωτοσέλιδα τους μαζί με άλλες ειδήσεις που δεν απέχουν ιδιαίτερα από την σημερινή επικαιρότητα. Παράλληλα παρουσιάζει ένα έργο του – εικαστική επέμβαση πάνω σε εφημερίδα που όμως βρίσκεται σε κυκλοφορία. Έτσι μέρος της έκθεσης αποτελεί η ευρείας κυκλοφορίας Κυπριακή Εφημερίδα “Ο Φιλελεύθερος” που την μέρα των εγκαινιών, μεταμορφώνει το πρωτοσέλιδο της σε καμβά και θα φέρει ένα έργο τέχνης με την συνυπογραφή του εκδότη της εφημερίδας Νίκου Παττίχη. Τεύχη της εφημερίδας θα διατίθενται στην έκθεση αλλά και θα κυκλοφορούν ευρέως στα περίπτερα. Την ίδια μέρα το τεύχος της free press Lifo φιλοξενεί στο οπισθόφυλλο του έργο του Σωκράτη Σωκράτους και εκτίθεται-διατίθεται στην γκαλερί πάνω στο γνωστό πορτοκαλί stand τους.

Ο Lucas Lenglet μας δείχνει αυτό «που δεν ξέρουν οι Έλληνες» με το κολάζ του πάνω σε καμβά από δημοσιεύματα του Ολλανδικού τύπου για την Ελληνική κρίση.

Ο Δημήτρης Αντωνίτσης παρουσιάζει την σειρά έργων του “Ταπί και Ψύχραιμοι”, που είναι επανατυπώσεις από αυτούσια φωτορομάντζα της δεκαετίας του 70, που παρουσιάζουν μία πτωχευμένη Ελλάδα που όμως διοικείται από Βαυαρούς – ένα σχήμα που επανέρχεται με το ΔΝΤ στις μέρες μας.

Ο Ηλίας Καφούρος εξετάζει την εφημερίδα ως ενα φορτισμένο σύμβολο του οποίου τα δομικά στοιχεία είναι ο χρόνος και η καταγραφή μέσω της γλώσσας και της εικόνας. Τον ενδιαφέρουν οι ψυχολογικές προεκτάσεις των λειτουργιών του, η οικειότητα της αισθητικής του καθώς και το οτι αποτελεί μια αρχετυπική κάτοψη της ψυχολογικής αντίληψης του δυτικού ανθρώπου, της σχέση του με το χρόνο και το χώρο.

Ο Κινέζος καλλιτέχνης Tao Xue κάνει γλυπτά από εφημερίδα την οποία και πλέκει σε σχοινιά, συνδυάζοντας την παραδοσιακή τεχνική πλέξης καλαθιών με το σύγχρονο design. H αντικατάσταση του καμβά από εφημερίδες είναι βασικό στοιχείο της δουλειάς του Gabriel Vormstein, στα έργα του οποίου συναντάμε κλασσικές γυναικείες φιγούρες, τις οποίες ο καλλιτέχνης εμπνέεται από τα μοντέλα του Egon Schiele.

Ο Πάρις Κούτσικος και ο b. μεταφέρουν τον προσωπικό τους κόσμο από τους τοίχους της Αθήνας που τους έχουμε γνωρίσει σε εφημερίδες.

Ο Κωνσταντίνος Κακανιάς σχεδιάζει την διάσημη ηρωίδα του κυρία Τεπενδρή σε έντυπες διαφημίσεις χαρίζοντας της πρωταγωνιστικό ρόλο που της αξίζει.

Η Δάφνη Μπαρμπαγεωργοπούλου επιλέγει ένα ύφασμα με τυπωμένο το μοτίβο μιας εφημερίδας, πάνω στο οποίο καταγράφει τα ίχνη της δημιουργίας ενός δικού της μοτίβου.

Ο Αλέξανδρος Βασμουλάκης παρουσιάζει μία σειρά πορτραίτων που είναι κολάζ από χρωματιστά κομματάκια από εφημερίδες.

Ο Απόστολος Γεωργίου απεικονίζει στο ζωγραφικό του έργου την εφημερίδα ως συνένοχο στην παραίτηση του αναγνώστη της, αφού ο πρωταγωνιστής στο έργο του έχει καλύψει το πρόσωπό του με αυτή.

Η Σοφία Τούμπουρα δένει στα γλυπτά της εφημερίδες με χρωματιστά πλέξιγκλας και συνθετική ρητινή με εντελώς αναπάντεχα αποτελέσματα.

Η Μαργαρίτα Μυρογιάννη παρουσιάζει ένα φωτογραφικό τρίπτυχο ενώ ο Tjorg Douglas Beer δημιουργεί κολάζ με τις φωτογραφίες επώνυμων, πολιτικών, ηθοποιών, τραγουδιστών αλλά και εγκληματιών που έχει κόψει από εφημερίδες και περιοδικά.

Info:

The Breeder
Ιάσωνος 45, 10436, Αθήνα,

http://www.thebreedersystem.com
Εγκαίνια: Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2012, 8 - 10μ.μ.
Διάρκεια: 16 Φεβρουαρίου 2012 – 10 Μαρτίου 2012
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη με Σάββατο 12 - 6 μ.μ.
Είσοδος ελεύθερη