Τέταρτη ενότητα: "Το Χρώμα στον Escher"

20.08.2009
Την τέταρτη ενότητα της έκθεσης «Από το Προσχέδιο στο Αριστούργημα», με τίτλο "Το Χρώμα στον Escher", θα παρουσιάσει το Μουσείο Ηρακλειδών, από τις 22 Αυγούστου έως και 15 Νοεμβρίου 2009.
Την τέταρτη ενότητα της έκθεσης «Από το Προσχέδιο στο Αριστούργημα», με τίτλο "Το Χρώμα στον Escher", θα παρουσιάσει το Μουσείο Ηρακλειδών, από τις 22 Αυγούστου έως και 15 Νοεμβρίου 2009.

Η έκθεση παρουσιάζει ένα σημαντικό αριθμό από υδατογραφίες και ξυλογραφίες που καταδεικνύουν την αξιοσημείωτη χρήση του χρώματος από τον Escher - αν και αυτό σήμαινε επιπλέον εργασία για τον καλλιτέχνη αφού για κάθε χρώμα έπρεπε να χαράξει ένα επιπλέον κομμάτι ξύλου. Όμως και για την ξυλογραφία με τίτλο «Atrani», ένα ουσιαστικά ασπρόμαυρο τοπίο, χρησιμοποιήθηκαν τουλάχιστον επτά ξύλινες μήτρες, μία για κάθε διαφορετική απόχρωση του γκρι, αποδεικνύοντας έτσι ότι οι παραλλαγές στο χρώμα, ακόμη και το μαύρο, ήταν σημαντικές στο έργο του Escher.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται οι περισσότερες από τις έγχρωμες ξυλογραφίες του - ποτέ δεν δημιούργησε έγχρωμες λιθογραφίες ? όπως τη σειρά με τις Ευχετήριες Κάρτες του ζεύγους Strens, μία για κάθε στοιχείο της φύσης: Γη, Αέρας, Φωτιά, Νερό, τρεις χρωματικές παραλλαγές του έργου Βάθος, πέντε του έργου Ήλιος και Φεγγάρι και τρεις του έργου Ιππείς, συμπεριλαμβανομένου ενός τυπωμένου σε μετάξι.

Επίσης, εκτίθεται ένα πολύ μεγάλο ύφασμα τυπωμένο σε κόκκινο, μπλε και μαύρο, το οποίο χρονολογείται από το 1929. Στο επίκεντρο της έκθεσης βρίσκεται το τελευταίο έργο της ζωής του, τα Φίδια, η επιτομή των χρωματικών συνδυασμών, όπου το χρυσαφί, το πράσινο και το μαύρο συνυφαίνονται στον πιο θεαματικό χειρισμό χρωμάτων ανάμεσα σ’ όλα τα έργα του.

Ο Escher χρησιμοποιούσε το χρώμα (συνήθως υδατόχρωμα αλλά μερικές φορές και παστέλ) για να τονίσει μια εικόνα, κατά τη διάρκεια των προκαταρκτικών μελετών του. Η χρήση του χρώματος ήταν καθοριστική για τον προσδιορισμό των σχημάτων και τη διάταξη των σχεδίων, πράγμα που αποδεικνύεται και από τα πολυάριθμα αρχεία του, τα οποία στη μεγάλη πλειοψηφία τους είναι έγχρωμα.

Η επιλογή των χρωμάτων είναι πάντα ζωηρή και γεμάτη αντιθέσεις. Οι μελέτες του για την κανονική διαίρεση του επιπέδου είναι όλες σχεδιασμένες με πένα ή μολύβι και στη συνέχεια χρωματίζονται για να δείξουν πώς τα σχήματα συνδέονται στο επίπεδο. Οι υδατογραφίες του αυτές, οκτώ από τις οποίες παρουσιάζονται στην έκθεση, είναι ουσιαστικής σημασίας για τα έργα που αφορούν πλακοστρώσεις. Επίσης παρουσιάζεται ένα πολύ σημαντικό έργο, οι «Πεταλούδες», το οποίο αποτελεί μελέτη/άσκηση συνδυασμού των χρωμάτων.

Κανένας άλλος γραφίστας δεν εξερεύνησε σε τέτοιο βάθος τους χρωματικούς τόνους με μοναδικό σκοπό να κατανοήσει τη σχέση τους, καθώς ο Escher δεν είχε ποτέ την πρόθεση να πουλήσει τα έργα αυτά.

M.C.Escher (1898-1972)
"Από το Προσχέδιο στο Αριστούργημα"
Τέταρτη Ενότητα: "Το Χρώμα στον Escher" έως 15/11/2009
22 Αυγούστου 2009 - 15 Νοεμβρίου 2009
Δευτέρα: κλειστά - Τρίτη-Σάββατο: 13:00-21:00 - Κυριακή: 11:00-19:00